Ben voorzichtig met kritiek op je concurrent
Het aanbod van bouwkundigen is groot. Zij concurreren allen op dezelfde markt. Dan wil het nog wel eens gebeuren dat de ene bouwkundige openlijk en met succes kritiek uit op de concurrent.
Kwaliteit van dienstverlening is belangrijk en de aanschaf van een huis gaat niet over één nacht ijs. Bij de aankoop van een belangrijk en duur goed wil je immers geen kat in de zak kopen. Juist daarom schakelen veel huizenkopers de hulp in van een bouwkundige. Die adviseert hen over de bouwkundige staat van de woning en daarmee over de prijs. Dan wil je natuurlijk wel een bouwkundige die jou het beste advies kan geven.
Eén van de bedrijven die zich bezighoudt met bouwkundig advies is Premiumkeur. Zij is het niet eens is met de dienstverlening van haar concurrenten. Premiumkeur besluit potentiële huiskopers te waarschuwen voor een aantal grote spelers op de markt. Deze spelers kun je volgens haar maar beter niet inschakelen. Om de consument te bereiken plaats Premiumkeur verschillende filmpjes op YouTube. En de beschuldigingen in die filmpjes liegen er niet om.
Premiumkeur spreekt kwaad over haar concurrenten Woning- en Perfectkeur in deze filmpjes. Woningkeur is een franchiseorganisatie met ongeveer twintig franchisenemers die allemaal onder dezelfde naam opereren, maar verder onafhankelijk zijn. Net als Perfectkeur voert zij op landelijke schaal bouwkundige keuringen uit. De beide ketens zijn aan elkaar gelieerd.
In de YouTube filmpjes stelt Premiumkeur dat Woningkeur en Perfectkeur corrupt zouden zijn. Ze zouden niet onafhankelijk zijn. Ze zouden samenwerken met de makelaar en ten nadele van de consument. Ook zouden ze slechts oppervlakkige keuringen uitvoeren en doen zij geen uitspraak over een belangrijk element als de fundering.
Daarentegen stelt Premiumkeur zelf volledig onafhankelijk te zijn. Zij zal altijd de waarheid spreken over de bouwkundige staat van het huis.
Het is niet verrassend dat Woningkeur en Perfectkeur niet gediend zijn van deze mededelingen. Ze stappen naar de rechter. Inmiddels heeft de rechter uitspraak gedaan. In dit blog lees je of het hen is gelukt om de negatieve uitingen te stoppen.
Vrijheid van meningsuiting
Premiumkeur beroept zich in de rechtszaak op vrijheid van meningsuiting. Zij mag haar concurrenten aanhalen in reclame-uitingen. En inderdaad, volgens de Nederlandse wet is vergelijkende reclame onder bepaalde voorwaarden toegestaan. Vergelijkende reclame houdt in dat je jouw diensten mag vergelijken met die van de concurrent. Dit mag alleen als je juiste informatie geeft. Ook moet de informatie objectief zijn en controleerbaar. Bovendien mag je je niet kleinerend uitlaten over de concurrent. Kritiek uiten op de concurrent of de concurrent in een ongunstig daglicht plaatsen gaat dus niet zomaar.
Vergelijkende reclame is toegestaan om een aantal redenen. Eén daarvan is dat je de consument op de hoogte moet kunnen brengen van risico’s. Premiumkeur vindt daarom dat zij niet onrechtmatig heeft gehandeld. Zij waarschuwt de potentiële concurrent voor onbetrouwbare bouwkundigen
De uitingen van Premiumkeur
Bij de beoordeling of Premiumkeur onrechtmatig heeft gehandeld, deelt de rechter de uitingen van Premiumkeur in twee groepen in. Enerzijds de uitingen die zij doet over de onafhankelijkheid van Perfectkeur en Woningkeur. De concurrenten zouden corrupt zijn en niet eerlijk handelen, zich laten omkopen door makelaars en zich schuldig maken aan consumentenbedrog.
Anderzijds doet Premiumkeur uitspraken over de kwaliteit van de dienstverlening van de concurrenten. Zij gaan namelijk niet de kruipruimte in of slaan de kruipruimte over en inspecteren het dak niet volledig. Ook doen zij geen uitspraken over de fundering van de beoogde aankoop.
Ongeoorloofde vergelijkende reclame onafhankelijkheid Perfect- en Woningkeur
De uitingen die behoren tot de eerste groep zijn zeer zware beschuldigen. Perfect- en Woningkeur zouden corrupt en niet eerlijk zijn, omdat zij nauw samenwerken met makelaars. Zij bedriegen daarmee de potentiële huizenkoper. Zulke uitingen mag Premiumkeur alleen doen als zij hiervoor hard bewijs heeft.
De rechter oordeelt dat er mogelijk vraagtekens kunnen worden geplaatst bij makelaars die potentiële huizenkopers doorsturen naar een “vaste” woningkeurders. Dit rechtvaardigt de zware beschuldigingen echter niet.
Premiumkeur kan geen bewijs leveren dat Perfect- en Woningkeur daadwerkelijk corrupt zijn. Vergelijkende reclame is dus alleen toegestaan als je juiste informatie geeft en de informatie objectief en controleerbaar is. Het is duidelijk dat niet het geval is. Bovendien laat Premiumkeur zich kleinerend uit over haar concurrenten. De vergelijkende reclame is daarmee ongeoorloofd.
Ongeoorloofde vergelijkende reclame kwaliteit Perfect- en Woningkeur
De uitingen die behoren tot de tweede groep, gaan over de kwaliteit die Woning- en Perfectkeur leveren. De keuringen van Premiumkeur zouden vollediger en beter zijn dan de keuringen van haar concurrent.
Premiumkeur baseert zich op de algemene voorwaarden van Perfect- en Woningkeur. Hierin staat het volgende. Wij gaan de kruipruimte niet in of slaan de kruipruimte over, inspecteren het dak niet, of niet volledig en doen geen uitspraken over de fundering.
De rechter heeft de volgende mening. Premiumkeur mag de potentiële huizenkoper op een zakelijke manier wijzen op mogelijke risico’s van het achterwege laten van bovenstaande inspecties. De manier waarop Premiumkeur dat doet, is alleen niet de manier waarop de rechter doelt met ‘zakelijk’.
Premiumkeur beweert dat haar concurrenten ernstige gebreken met opzet bagatelliseren. Zo helpen zij volgens Premiumkeur bewust bij de verkoop van een gebrekkig huis. De uitingen wekken de suggestie dat Perfectkeur en Woningkeur de potentiële huizenkoper te kwader trouw een gebrekkig huis laten kopen. Voor dat standpunt heeft Premiumkeur echter geen enkel bewijs. Ook bij de tweede groep uitingen is daardoor sprake van ongeoorloofde vergelijkende reclame.
Conclusie, kritiek uiten op de concurrent mag niet zomaar
Premiumkeur handelt onrechtmatig en moet stoppen met het doen van de uitingen. Het vergaand kritiek uiten op de concurrent mag niet zomaar. De mededelingen die je doet bij vergelijkende reclame, moeten kloppen en onderbouwd worden met feiten. Het staat vast dat Premiumkeur geen informatie en feiten kon aanleveren om haar uitingen te onderbouwen.
Als je wel beschikt over deze feiten dan moet je alsnog oppassen. Je moet de consument op een zakelijke manier informeren en je mag je niet kleinerend uitlaten over de concurrent en zijn goede naam schaden.
Wij helpen je graag!
Bel ons vrijblijvend.
DOEN Legal Blog

Maaltijdbezorgers Deliveroo, werknemer of zzp'er?
6 minOp 24 maart 2023 heeft de Hoge Raad in Nederland besloten dat de maaltijdkoeriers van Deliveroo geen zzp'ers zijn, maar werknemers met een arbeidsovereenkomst. Ondanks dat ze werkten op basis van een opdracht en ingeschreven stonden bij de KvK, hebben ze recht op bescherming volgens het arbeidsrecht, zoals ontslagbescherming en recht op loondoorbetaling bij ziekte en vakantie. Dit is relevant voor veel zzp'ers in Nederland die misschien meer werknemer zijn dan zelfstandige, en voor opdrachtgevers die het risico lopen geconfronteerd te worden met werkgeversverplichtingen.


Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden
2 minVandaag is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. Deze code is een verbetering van de "oude" Milieu Reclame Code en is breder en duidelijker dan zijn voorganger.

Ieder franchisecontract voldoet aan de Wet Franchise!
3 minPer 1 januari 2023 moeten alle franchisecontracten voldoen aan de Wet Franchise. Niet alleen nieuw gesloten contracten. maar ook alle al langer lopende franchisecontracten. Als het goed is voldoet nu dus ieder franchisecontract aan de Wet Franchise.

Goodwillvergoeding bij einde franchiseovereenkomst
1 minOp 1 januari 2021 is de Wet franchise in werking getreden. De wet is bedoeld om de balans in de franchisesamenwerking te herstellen door franchisenemers meer bescherming te bieden vóór het aangaan van de franchiseovereenkomst, tijdens de looptijd daarvan en bij het einde van de franchiserelatie.

Waarom je jouw intellectuele eigendom moet beschermen
2 minHeb jij jouw intellectuele eigendom al beschermd? Uit Europees onderzoek blijkt dat veel ondernemers deze vraag met ‘nee’ moeten beantwoorden. Minder dan 5 procent van de Nederlandse ondernemers hebben hun merk, vormgeving, model, octrooi of kwekersrecht geregistreerd.

Mag je duurzaamheidsafspraken maken met collega-bedrijven?
2 minDuurzaamheid is een belangrijk thema. Duurzaamheid is goed voor mens, dier en milieu. Bovendien is het behalen van de Europese klimaatdoelen noodzakelijk om ingrijpende klimaatverandering te voorkomen.

Auteursrechtconflict Sonja Bakker: waarom je de creatie van een ander niet zomaar moet delen
2 minIn verschillende media was het te horen en te lezen. Sonja Bakker heeft recepten en foto’s van verschillende foodbloggers overgenomen op haar Instagrampagina.

Milieubewuste of misleidende reclame voor koffie?
2 minEigenlijk is het reclamerecht in de kern heel eenvoudig: je mag niet misleiden. Roep je iets? Zorg dan dat het klopt wat je zegt. Klopt het niet, dan maak je al gauw misleidende reclame en dat is niet toegestaan.

Kun je een aangeboden franchisecontract intrekken?
2 minEen overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding.

Beperkte bescherming beschrijvende handelsnaam
1 minBeschrijvende handelsnamen duiken overal op. Ook franchisegevers maken er gebruik van. Ze kunnen nuttig zijn. Het is goed voor de online vindbaarheid en de consument weet precies waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Maar elk voordeel heeft ook zijn nadeel. Voor een beschrijvende handelsnaam geldt namelijk dat het lastiger is om op te treden tegen een concurrent die dezelfde handelsnaam gaat voeren. Zo ondervond ook de franchiseformule VR Arcade.

ACM start onderzoek naar misleidende reclame duurzame producten
2 minDe winkels liggen vol met duurzame producten. Maar zijn deze producten wel echt duurzaam? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dit niet altijd het geval is. Veel bedrijven zetten onjuiste beweringen op hun product om de consument te misleiden hun product te kopen.

Franchisegevers: Controleer gebruik van de formulenaam
2 minHet succes van een franchiseformule staat of valt met de manier waarop de franchisenemers hun onderneming drijven. Lieft met gebruikmaking van de gemeenschappelijke formulenaam. Geen enkele franchisegever wil daarbij continue politieagent spelen. Toch is het belangrijk om de werkwijze van franchisenemers te controleren en niet te volstaan met het geven van alleen instructies. Een verkeerde werkwijze door een franchisenemer kan de franchisegever namelijk worden toegerekend, ook als die laatste daar zelf niet direct bij betrokken is.

De knowhow van de franchiseformule verdient bescherming
3 minKnowhow is (naast de gemeenschappelijke naam) misschien wel één van de meest belangrijke onderdelen van een franchiseformule. Het succes van de formule is namelijk vaak afhankelijk van deze knowhow. De unieke kennis en werkwijze maakt het voor de franchisenemer aantrekkelijk om zich aan te sluiten bij de franchiseformule in plaats van te ondernemen daarbuiten om.

De Tony’s lookalike-repen, hoe zit dat juridisch?
1 minSinds gisteren liggen vier opvallende verpakkingen van Tony’s Chocolonely in de winkelschappen. Deze verpakkingen lijken veel op bekende chocoladerepen. Misschien heb je wel twee keer moeten kijken toen je de repen in de winkel zag liggen. Het is geen toeval dat Tony’s kiest voor deze lay-out. Op deze manier wil zij namelijk aandacht vragen voor misstanden in de chocolade-industrie. In deze industrie is illegale kinderarbeid en moderne slavernij nog altijd een probleem.

Duurzame keurmerken – kies zorgvuldig en misleid niet
2 min“Keurmerken groeien sterker dan de markt in 2020“, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail. De omzet van producten met duurzame keurmerken steeg namelijk met maar liefst 15%. En dat was een stuk meer dan de omzetstijging van de supermarkten in het algemeen

2020 influencers & reclame
2 minInfluencers zijn niet alleen populair bij hun volgers maar ook bij adverteerders. Influencers hebben namelijk een veel groter bereik dan traditionele media. Tegelijkertijd zijn zij aan veel minder regels en wetten gebonden. Wel zijn er de afgelopen jaren diverse Codes opgesteld, zoals de Social Code of de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Hierin wordt aangegeven hoe een Influencer idealiter moet communiceren dat er sprake is van een gesponsorde uiting. Maar het navolgen van deze codes is facultatief en niet afdwingbaar. Om die reden gaan influencers verschillend om met het maken van reclame en is transparantie vaak ver te zoeken. Ik schreef daar al eerder over.

Het beschermen van een idee of concept
2 minHet komt vaker voor dan je denkt. Je hebt een origineel idee bedacht, je ontwikkelt het verder en brengt het op de markt en binnen no time brengt jouw concurrent hetzelfde product op de markt. Dit hoeft niet te gebeuren, je kunt namelijk voorkomen dat iemand met jouw idee aan de haal gaat. Het beschermen van de uitwerking van een concept hoeft namelijk niet zo ingewikkeld te zijn.

Inbreuk op mijn merk. Wat kan ik doen?
2 minStel, je hebt hard gewerkt aan het opbouwen van jouw merk en het bedrijf daaromheen. Dan wil je natuurlijk niet dat iemand jouw merk gebruikt of een teken dat daarop lijkt. Gelukkig kan je diegene erop aanspreken als blijkt hij dat inbreuk maakt op jouw merkenrecht. Wil je weten hoe je dit moet aanpakken? Lees dan verder!