Franchisegevers: Controleer gebruik van de formulenaam
OvereenkomstenrechtHet succes van een franchiseformule staat of valt met de manier waarop de franchisenemers hun onderneming drijven. Liefst met gebruikmaking van de gemeenschappelijke formulenaam. Geen enkele franchisegever wil daarbij continue politieagent spelen. Toch is het belangrijk om de werkwijze van franchisenemers te controleren en niet te volstaan met het geven van alleen instructies. Een verkeerde werkwijze door een franchisenemer kan de franchisegever namelijk worden toegerekend, ook als die laatste daar zelf niet direct bij betrokken is.
Uniformiteit van handelen
Bij franchise werken meerdere bedrijven samen onder één formulenaam. Denk bijvoorbeeld aan formules als Spaces, Bakker Bart, Kwalitaria, Bruna of Runnersworld.
Het gebruik van de naamsbekendheid van zo’n formule is de kracht van franchise. Doordat meerdere juridisch zelfstandige ondernemingen onder één gemeenschappelijke merk- en handelsnaam opereren en met dezelfde uiterlijke kenmerken actief zijn, wordt snel en met relatief geringe investeringen een groot publiek bereikt.
Verwarring bij het gebruik van één naam
Maar als die eenvormigheid wordt doorgevoerd, kan dat ook leiden tot verwarring. Voor de buitenstaander lijken immers alle zelfstandig opererende franchisebedrijven één en dezelfde.
Thomas Cook
Een aantal jaren geleden leverde het een zelfstandig reisbureau van de Thomas Cook formule een klacht op bij de Reclame Code Commissie. De klagende consument vond dat hij was misleid, omdat de franchisenemer geen ‘100% echt’ Thomas Cook reisbureau zou zijn. Als hij had geweten dat hij zakendeed met een kleine zelfstandige, dan had hij daar nooit een reis geboekt.
De Commissie heeft de klacht van de consument destijds afgewezen, omdat op de gevel van het reisbureau duidelijk de eigen naam van de franchisenemer te zien was. Bovendien bleek ook uit de website dat er sprake was van een zelfstandig ondernemer die handelde onder de formulenaam ‘Thomas Cook’. Volgens de Commissie had de consument niet mogen aannemen dat hij een reis had geboekt bij Thomas Cook zelf. De reis was gewoon geboekt bij een zelfstandige ondernemer die onder de naam ‘Thomas Cook’ handelde.
Er was daardoor geen sprake van verwarring.
Verhuurbemiddeling
Dergelijke verwarring was er wel bij het handelen van een verhuur- bemiddelingsorganisatie. De organisatie werkte met franchisenemers die uitsluitend onder één formulenaam actief waren. Dus zonder duidelijke toevoeging van de afzonderlijke bedrijfsnamen.
Dat is op zichzelf begrijpelijk. Niet iedere franchiseorganisatie maakt melding van de eigen bedrijfsnaam van de individuele ondernemingen. Zo’n vermelding zou immers juist afbreuk kunnen doen aan de kracht van de gemeenschappelijke identiteit. Het merk doet het werk.
De verhuur-bemiddelingsorganisatie ging echter verder dan dat. Ook op het officiële papierwerk werd telkens één naam gezet. Namelijk de volledige bedrijfsnaam van de franchisegever. Die volledige bedrijfsnaam, inclusief de toevoeging B.V., was te vinden op het briefpapier, de overeenkomst van opdracht, de algemene bepalingen en het huurcontract met de consument. Dit zorgde voor verwarring bij de consument. Die dacht zaken te doen direct met het ‘hoofdkantoor’, de franchisegever.
De franchisegever wees de geclaimde verwarring van de hand. Toen hij in een rechtszaak werd betrokken, wees hij door naar de vestiging van de franchisenemer. Dat was immers degene die het bemiddelingswerk had verricht en dus degene die feitelijk handelde bij het adviseren van de klant. De franchisegever zelf had geen actieve bemoeienis gehad met de dienstverlening.
Conclusie
De kantonrechter oordeelde dat dit soort verwarring over wie de juiste ‘tegenpartij’ is, het gevolg is van het gebruik van een formulenaam. Dat soort verwarring komt voor rekening en risico van de franchisegever en in ieder geval niet voor de klant. Als er sprake is van franchise, dient de franchisegever (en trouwens ook de franchisenemer) ervoor te zorgen dat voor een derde duidelijk is met welke onderneming zij te maken heeft.
De franchisegever in kwestie had duidelijke instructies moeten geven aan haar zelfstandige franchisenemer om voor eigen rekening en risico te handelen. Nu dat niet is gebeurd of er niet is toegezien op de naleving van dit soort instructies, komen de gevolgen daarvan (mede) voor rekening en risico van de franchisegever.
Het is daarom van belang dat een franchisegever regelmatig controleert of zijn franchisenemers op de juiste manier hun onderneming drijven.
DOEN Legal Blog

Waarschuwingsplicht aannemer voor risico’s gaat ver
Een aannemer waarschuwt een huiseigenaar dat spouwmuurisolatie vervuilend kan zijn voor deuren en muren, en dat hij daarvoor niet aansprakelijk is. Als de vervuiling inderdaad optreedt, wil de eigenaar toch een schadevergoeding. Heeft de aannemer hem ...

Geen ontslagvergunning UWV, toch geen billijke vergoeding
Als een werkgever de arbeidsovereenkomst met een zieke werknemer wil opzeggen, is toestemming van het UWV nodig. Zonder toestemming kan de werknemer aanspraak maken op een billijke vergoeding. Maar niet altijd, leert deze zaak. Een vrouw werkt als ...

Webshop moet snel reageren als klant product terugstuurt
Voor wiens rekening en risico komt het als een klant een via internet besteld product terugstuurt, maar de webshop beweert dat dit niet is aangekomen? Een klant bestelt in de kerstperiode bij een webshop een hondenjasje en -truitje, voor in totaal ...

Opdrachtgevers verwijten installatiebedrijf lekkage te hebben veroorzaakt
Een installatiebedrijf krijgt de opdracht een badkamer te verbouwen. Volgens de opdrachtgevers heeft hij daarbij een lekkage veroorzaakt, de douchevloer niet goed aangelegd en de tegels niet goed gevoegd. Als de installateur daarna langskomt en ...

Werknemer schakelt bedrijf van vriendin in zonder toestemming werkgever: ontslag op staande voet
Een werknemer schakelt het bedrijf van zijn vriendin in voor diensten, maar meldt zijn baas niet dat het om het bedrijf van zijn partner gaat. Hij wordt op staande voet ontslagen. Dat ontslag is terecht, oordeelt de kantonrechter, en naar ...

Werkgever moet herplaatsingsverplichting serieus nemen
Als een werknemer disfunctioneert, wil de werkgever de arbeidsovereenkomst ontbinden. Hij heeft de plicht om de werknemer te herplaatsen, maar spant zich daarvoor onvoldoende in. Een werkgever vindt dat een werknemer niet goed functioneert en vraagt ...

Nieuwe energieleverancier kan na overname klantenbestand niet zomaar hogere tarieven hanteren
Na het faillissement van een energieleverancier wordt het klantenbestand verkocht aan een andere leverancier, die gebruik blijft maken van dezelfde tussenpersoon. Als een klant niet betaalt voor al geleverde elektriciteit en gas, stapt de nieuwe ...

Alcoholverslaafde werknemer schendt re-integratieverplichtingen: arbeidsovereenkomst ontbonden
Een werknemer kampt met een alcoholverslaving en komt daardoor zijn re-integratieverplichtingen niet na. Aan controlevoorschriften van de werkgever houdt hij zich ook niet. Het bedrijf stapt naar de kantonrechter en vraagt om ontbinding van de ...

Afspraken in appjes kunnen ook rechtsgeldig zijn
Vaak worden, buiten een officiële overeenkomst om, aanvullende afspraken gemaakt in mails of WhatsAppjes. De vraag is of die ook steeds moeten worden nagekomen. Afspraken over de klachttermijn gelden niet als die gaan over de hoogte van ...

Exclusiviteit wervings- en selectiebureau en boete
Werving- en selectiebureaus krijgen vaak per plaatsing betaald voor hun diensten. Om te voorkomen dat een opdrachtgever zelf rechtstreeks kandidaten benadert en plaatst, spreken zij exclusiviteit af. Soms staat er ook een boete op het zonder ...

Verboden afspraken tussen leveranciers en afnemers
Leveranciers werken vaak samen met afnemers. Denk aan een franchisegever met zijn franchisenemers, of aan een fabrikant met zijn distributeurs. Zij maken onderling afspraken over de koop en wederverkoop van producten en diensten. Dit mag en werkt ...

Verkoper moet koper wijzen op zijn ontbindingsrecht
Bij een consumentenverkoopovereenkomst, ook via internet, moet de verkoper een koper wijzen op diens ontbindingsrecht. Deze verkoper deed dat niet, waardoor de termijn voor ontbinding wettelijk werd verlengd naar één jaar. Een vrouw ...

Aannemer krijgt geen redelijke kans tot herstel van gebreken: opdrachtgever moet betalen
Een aannemer moet goed en deugdelijk werk afleveren. Doet hij dat niet, dan is in beginsel sprake van een tekortkoming waarvoor hij aansprakelijk is. Is daarvan sprake, dan geldt dat bij gebreken na de oplevering waarvoor de aannemer aansprakelijk ...

Wetsvoorstel om werken met zelfstandigen en werknemers te verduidelijken
In de praktijk is niet altijd duidelijk of iemand in dienst is bij een bedrijf of er als zelfstandige werk verricht. Het demissionaire kabinet wil dat dit onderscheid duidelijker wordt. Daarom komt het demissionaire ministerie van Sociale Zaken en ...

Het beschermen van een naam of een logo
Om je product of dienst te onderscheiden van die van de concurrent, is een goede naam en/of logo heel belangrijk. Je wilt namelijk dat als mensen de naam horen of het logo zien, dat ze dit direct koppelen aan jouw product of dienst. Andersom geldt ...

Hoe maak je bindende afspraken over de beëindiging van een franchiseovereenkomst?
Franchiseovereenkomsten worden vaak voor een vaste periode van 5 jaar afgesloten. Tussentijds kan zo’n overeenkomst niet worden opgezegd, behalve in uitzonderlijke omstandigheden. Als de franchisegever of de franchisenemer toch tussentijds wil ...

Eerst waarschuwing over functioneren werknemer, dan pas demotie
Een werknemer een lagere positie geven en in een lagere salarisschaal plaatsen (demotie) kan alleen als hij hiervoor is gewaarschuwd en de kans heeft gehad zijn functioneren te verbeteren. Dat merkte een werkgever die een chef patissier in dienst ...

Werk aan hogedrukreiniger: reparatie of nieuwe opdracht voor herstel?
Een bedrijf voert meerdere keren werkzaamheden uit aan hogedrukreinigers van een ander bedrijf en klust daarbij ook aan een kraan. De opdrachtgever betaalt slechts een deel van het daarvoor gefactureerde bedrag. Volgens hem ziet het werk vooral op ...

Geen afspraken over autoreparatie? Factuur hoeft niet te worden betaald
Wie zijn auto alleen voor een diagnose naar de garage brengt, hoeft niet de factuur te betalen als er ook reparaties zijn uitgevoerd. De garage moet dan maar bewijzen dat de klant wél een reparatie wenste. Dat ontdekte een garage waar een ...

Beloofde bonus daadwerkelijk uitkeren hoort bij goed werkgeverschap
Een werkgever mag niet zomaar besluiten een werknemer geen bonus te geven, en anderen wel. Als de doelstellingen zijn behaald, zoals winstgevendheid of de inzet van medewerkers, moet de bonus worden uitgekeerd. Deze werkgever had daar geen zin in, ...

Zet niet te snel een recherchebureau in om zieke werknemer te observeren
Als een werkgever het niet vertrouwt wanneer een medewerker zich ziek meldt, kan niet zomaar een recherchebureau worden ingeschakeld. Als daarvoor geen heel goede reden is, kan dit de werkgever duur komen te staan. Dat merkte een bedrijf dat ...

Werkgever mag alleen bij uitzondering transitievergoeding weigeren
Als een werkgever de arbeidsovereenkomst opzegt, heeft de werknemer recht op een transitievergoeding. Alleen in uitzonderlijke situaties krijgt hij die vergoeding niet. In deze zaak was het de vraag of het weigeren van een passende functie zo’n ...

Consument niet gebonden aan oneerlijke algemene voorwaarden
Door een organisatie gehanteerde algemene voorwaarden moeten eerlijk zijn. Is dat niet zo, dan is een consument er niet aan gebonden. Zoals deze patiënt, die daarom niet alle tandartskosten hoeft te betalen. Een tandarts behandelt een patiënt. De ...

Geen arbeidsovereenkomst? Ook dan kan werkgever aansprakelijk zijn voor schade van medewerker
Als een pizzakoerier tijdens de bezorging schade lijdt door een eenzijdig auto-ongeluk, wijst de pizzeria alle aansprakelijkheid af: er was geen arbeidsovereenkomst. Toch oordeelt het gerechtshof dat deze werkgever de schade moet vergoeden. Een ...