Het beschermen van een idee of concept
Het komt vaker voor dan je denkt. Je hebt een origineel idee bedacht, je ontwikkelt het verder en brengt het op de markt en binnen no time brengt jouw concurrent hetzelfde product op de markt. Dit hoeft niet te gebeuren, je kunt namelijk voorkomen dat iemand met jouw idee aan de haal gaat. Het beschermen van de uitwerking van een concept hoeft namelijk niet zo ingewikkeld te zijn.
Financieel Dagblad
Deze week kopte het Financieel Dagblad ‘Natuurlijk wisten we van copycats. Maar zó snel?’. In dit artikel wordt het verhaal verteld over twee jonge ondernemers. Hun product was nog niets eens te koop of concurrenten brachten al een identiek product op de markt. Het artikel maakt pijnlijk duidelijk hoe makkelijk het kan zijn voor jouw concurrent om met jouw idee aan de slag te gaan.
Gelukkig kun je voorkomen dat iemand met jouw idee aan de haal gaat. Wil je weten hoe en of je jouw idee en concept kunt beschermen? Lees dan verder.
Leg je idee vast
Een idee op zichzelf is niet te beschermen. De uitwerking van een idee kun je wel beschermen door middel van het intellectueel eigendomsrecht. Bijvoorbeeld het auteursrecht of het modelrecht. Om te zorgen dat je aanspraak kunt maken op deze intellectuele eigendomsrechten is het belangrijk dat je kunt bewijzen dat het idee van jou afkomstig is. Om te zorgen dat je dit bewijs in handen hebt, kun je jouw idee registeren bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Zo’n registratie heet een i-DEPOT.
Auteursrecht
Om voor auteursrechtbescherming in aanmerking te komen, moet het werk wel voldoende originaliteit en creativiteit bezitten. Dit betekent dat het werk zelf moet zijn bedacht door de maker en dat hierbij creatieve keuzes zijn gemaakt. Een idee of concept an sich kan dus niet worden beschermd door het auteursrecht. Pas als het voldoende concreet is uitgewerkt, dan kom je in aanmerking voor bescherming van het auteursrecht. Auteursrecht kan op veel meer rusten dan je denkt. Denk bijvoorbeeld aan software, productontwerpen of een toneelstuk.
Het auteursrecht ontstaat automatisch. Dit betekent dat je het niet aan hoeft aan te vragen of laten registreren.. Als je auteursrecht hebt op een werk, dan ben jij degene die bepaalt of het werk openbaar gemaakt mag worden en of het werk verveelvoudigd mag worden. Als iemand dus met jouw uitgewerkte idee of concept aan de haal gaat dan maakt diegene mogelijk inbreuk op jouw auteursrecht en kun je hier tegen optreden.
Omdat registratie niet is vereist om auteursrecht te verkrijgen, kan het wel lastig zijn om te bewijzen dat jij het idee als eerste hebt bedacht. Het is daarom nog steeds verstandig om jouw idee te registreren in het i-DEPOT. Zo kun je altijd bewijzen dat jij de eerste was.
Modelrecht
Anders dan het auteursrecht ontstaat het modelrecht niet automatisch. Om voor bescherming in aanmerking te komen, moet je jouw model namelijk registeren. Met het modelrecht kun je jouw productontwerp, vormgeving of design beschermen. Je kunt je model of tekening vastleggen in een modelregistratie. Net als bij het auteursrecht is het wel belangrijk dat het design een nieuw en eigen karakter heeft. Dit betekent dus dat het design niet te veel mag lijken op een ander design dat is ontworpen voordat jij jouw model hebt geregistreerd.
Geheimhoudingsverklaring
Met name in het begin als je idee of concept nog in de kinderschoenen staat en je nog niet in aanmerking komt voor bescherming op grond van het intellectuele eigendomsrecht, dan is het belangrijkste advies dat ik je kan meegeven, houd je idee geheim.
Als je voor de uitwerking van jouw idee hulp nodig hebt van derden, zorg dan dat je afspraken maakt over de geheimhouding. Deze afspraken kun je vastleggen in een geheimhoudingsverklaring. In deze verklaring kun je schriftelijk vastleggen welke informatie geheim moet blijven en kun je een boete koppelen aan het overtreden van deze geheimhoudingsafspraak.
Wil je hier meer over weten of wil je meer informatie over hoe je je idee kunt beschermen en geheim kunt houden? Neem dan contact op met Debbie Zwanikken: 06-53451737 of debbie@doenlegal.nl.
Wij helpen je graag!
Bel ons vrijblijvend.
DOEN Legal Blog

Maaltijdbezorgers Deliveroo, werknemer of zzp'er?
6 minOp 24 maart 2023 heeft de Hoge Raad in Nederland besloten dat de maaltijdkoeriers van Deliveroo geen zzp'ers zijn, maar werknemers met een arbeidsovereenkomst. Ondanks dat ze werkten op basis van een opdracht en ingeschreven stonden bij de KvK, hebben ze recht op bescherming volgens het arbeidsrecht, zoals ontslagbescherming en recht op loondoorbetaling bij ziekte en vakantie. Dit is relevant voor veel zzp'ers in Nederland die misschien meer werknemer zijn dan zelfstandige, en voor opdrachtgevers die het risico lopen geconfronteerd te worden met werkgeversverplichtingen.


Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden
2 minVandaag is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. Deze code is een verbetering van de "oude" Milieu Reclame Code en is breder en duidelijker dan zijn voorganger.

Ieder franchisecontract voldoet aan de Wet Franchise!
3 minPer 1 januari 2023 moeten alle franchisecontracten voldoen aan de Wet Franchise. Niet alleen nieuw gesloten contracten. maar ook alle al langer lopende franchisecontracten. Als het goed is voldoet nu dus ieder franchisecontract aan de Wet Franchise.

Goodwillvergoeding bij einde franchiseovereenkomst
1 minOp 1 januari 2021 is de Wet franchise in werking getreden. De wet is bedoeld om de balans in de franchisesamenwerking te herstellen door franchisenemers meer bescherming te bieden vóór het aangaan van de franchiseovereenkomst, tijdens de looptijd daarvan en bij het einde van de franchiserelatie.

Waarom je jouw intellectuele eigendom moet beschermen
2 minHeb jij jouw intellectuele eigendom al beschermd? Uit Europees onderzoek blijkt dat veel ondernemers deze vraag met ‘nee’ moeten beantwoorden. Minder dan 5 procent van de Nederlandse ondernemers hebben hun merk, vormgeving, model, octrooi of kwekersrecht geregistreerd.

Mag je duurzaamheidsafspraken maken met collega-bedrijven?
2 minDuurzaamheid is een belangrijk thema. Duurzaamheid is goed voor mens, dier en milieu. Bovendien is het behalen van de Europese klimaatdoelen noodzakelijk om ingrijpende klimaatverandering te voorkomen.

Auteursrechtconflict Sonja Bakker: waarom je de creatie van een ander niet zomaar moet delen
2 minIn verschillende media was het te horen en te lezen. Sonja Bakker heeft recepten en foto’s van verschillende foodbloggers overgenomen op haar Instagrampagina.

Milieubewuste of misleidende reclame voor koffie?
2 minEigenlijk is het reclamerecht in de kern heel eenvoudig: je mag niet misleiden. Roep je iets? Zorg dan dat het klopt wat je zegt. Klopt het niet, dan maak je al gauw misleidende reclame en dat is niet toegestaan.

Kun je een aangeboden franchisecontract intrekken?
2 minEen overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding.

Beperkte bescherming beschrijvende handelsnaam
1 minBeschrijvende handelsnamen duiken overal op. Ook franchisegevers maken er gebruik van. Ze kunnen nuttig zijn. Het is goed voor de online vindbaarheid en de consument weet precies waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Maar elk voordeel heeft ook zijn nadeel. Voor een beschrijvende handelsnaam geldt namelijk dat het lastiger is om op te treden tegen een concurrent die dezelfde handelsnaam gaat voeren. Zo ondervond ook de franchiseformule VR Arcade.

ACM start onderzoek naar misleidende reclame duurzame producten
2 minDe winkels liggen vol met duurzame producten. Maar zijn deze producten wel echt duurzaam? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dit niet altijd het geval is. Veel bedrijven zetten onjuiste beweringen op hun product om de consument te misleiden hun product te kopen.

Franchisegevers: Controleer gebruik van de formulenaam
2 minHet succes van een franchiseformule staat of valt met de manier waarop de franchisenemers hun onderneming drijven. Lieft met gebruikmaking van de gemeenschappelijke formulenaam. Geen enkele franchisegever wil daarbij continue politieagent spelen. Toch is het belangrijk om de werkwijze van franchisenemers te controleren en niet te volstaan met het geven van alleen instructies. Een verkeerde werkwijze door een franchisenemer kan de franchisegever namelijk worden toegerekend, ook als die laatste daar zelf niet direct bij betrokken is.

De knowhow van de franchiseformule verdient bescherming
3 minKnowhow is (naast de gemeenschappelijke naam) misschien wel één van de meest belangrijke onderdelen van een franchiseformule. Het succes van de formule is namelijk vaak afhankelijk van deze knowhow. De unieke kennis en werkwijze maakt het voor de franchisenemer aantrekkelijk om zich aan te sluiten bij de franchiseformule in plaats van te ondernemen daarbuiten om.

Ben voorzichtig met kritiek op je concurrent
2 minHet aanbod van bouwkundigen is groot. Zij concurreren allen op dezelfde markt. Dan wil het nog wel eens gebeuren dat de ene bouwkundige openlijk en met succes kritiek uit op de concurrent.

De Tony’s lookalike-repen, hoe zit dat juridisch?
1 minSinds gisteren liggen vier opvallende verpakkingen van Tony’s Chocolonely in de winkelschappen. Deze verpakkingen lijken veel op bekende chocoladerepen. Misschien heb je wel twee keer moeten kijken toen je de repen in de winkel zag liggen. Het is geen toeval dat Tony’s kiest voor deze lay-out. Op deze manier wil zij namelijk aandacht vragen voor misstanden in de chocolade-industrie. In deze industrie is illegale kinderarbeid en moderne slavernij nog altijd een probleem.

Duurzame keurmerken – kies zorgvuldig en misleid niet
2 min“Keurmerken groeien sterker dan de markt in 2020“, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail. De omzet van producten met duurzame keurmerken steeg namelijk met maar liefst 15%. En dat was een stuk meer dan de omzetstijging van de supermarkten in het algemeen

2020 influencers & reclame
2 minInfluencers zijn niet alleen populair bij hun volgers maar ook bij adverteerders. Influencers hebben namelijk een veel groter bereik dan traditionele media. Tegelijkertijd zijn zij aan veel minder regels en wetten gebonden. Wel zijn er de afgelopen jaren diverse Codes opgesteld, zoals de Social Code of de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Hierin wordt aangegeven hoe een Influencer idealiter moet communiceren dat er sprake is van een gesponsorde uiting. Maar het navolgen van deze codes is facultatief en niet afdwingbaar. Om die reden gaan influencers verschillend om met het maken van reclame en is transparantie vaak ver te zoeken. Ik schreef daar al eerder over.

Inbreuk op mijn merk. Wat kan ik doen?
2 minStel, je hebt hard gewerkt aan het opbouwen van jouw merk en het bedrijf daaromheen. Dan wil je natuurlijk niet dat iemand jouw merk gebruikt of een teken dat daarop lijkt. Gelukkig kan je diegene erop aanspreken als blijkt hij dat inbreuk maakt op jouw merkenrecht. Wil je weten hoe je dit moet aanpakken? Lees dan verder!