23 Sep
2 min

Inbreuk op mijn merk. Wat kan ik doen?

Stel, je hebt hard gewerkt aan het opbouwen van jouw merk en het bedrijf daaromheen. Dan wil je natuurlijk niet dat iemand jouw merk gebruikt of een teken dat daarop lijkt. Gelukkig kan je diegene erop aanspreken als blijkt hij dat inbreuk maakt op jouw merkenrecht. Wil je weten hoe je dit moet aanpakken? Lees dan verder!

Is jouw merkenrecht nog geldig ingeschreven?

Het uitsluitend recht op een merk ontstaat nadat het merk is ingeschreven in het merkenregister. In Nederland kan je je merk inschrijven bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP). De inschrijving is 10 jaar geldig. Als de inschrijving na 10 jaar is verlopen, dan kan je de registratie steeds weer met 10 jaar verlengen.

Als jouw merkregistratie niet is vernieuwd en de termijn is verlopen dan kan je geen stappen meer ondernemen tegen merkinbreuk. Het is dus noodzaak om jouw merkregistratie te vernieuwen voordat deze is verlopen. 

Is er sprake van inbreuk?

Belangrijk bij de beoordeling of er sprake is van merkinbreuk, is de vraag of het inbreukmakende teken verwarring veroorzaakt bij het publiek. Dit betekent dat het publiek denkt dat de producten met het inbreukmakende teken afkomstig zijn van jou. Of dat jullie bedrijven economisch met elkaar verbonden zijn.

Er zijn een aantal punten die een rol spelen bij de vraag of er sprake is van verwarring. Natuurlijk is het feit dat jouw merk en het teken van de ander veel op elkaar lijken een belangrijke graadmeter bij de beoordeling van het verwarringsgevaar. Als het merk en het teken zo goed als identiek zijn dan zal de inbreuk sneller worden aangenomen.

Het hoeft echter niet gelijk te betekenen dat er sprake is van inbreuk als het merk en het teken veel op elkaar lijken. Bij de beoordeling van de merkinbreuk wordt namelijk ook gekeken of jij het merk gebruikt voor dezelfde waren en diensten als het inbreukmakende teken. Het kan namelijk zo zijn dat de waren en diensten zodanig verschillen dat er geen verwarring ontstaat. Denk bijvoorbeeld aan het woordmerk Ajax dat zowel voor een schoonmaakmiddel als voor een voetbalclub wordt gebruikt zonder dat er sprake is van inbreuk.

Bovendien is de beschermingsomvang groter als het merk een groot onderscheidend vermogen heeft. Een beschrijvend woord zoals De Broodzaak, voor een winkel waar treinreizigers broodjes kunnen kopen, is minder onderscheidend dan het woordmerk La Place waar dezelfde treinreigers terecht kunnen voor een broodje. De merknaam De Broodzaak zal dus een kleinere beschermingsomvang hebben, er zal daardoor minder snel sprake zijn van merkinbreuk.

Is er sprake van inbreuk?

De inbreukmaker aanspreken

Als je alle feiten op een rij hebt gezet en je bent tot de conclusie gekomen dat er inbreuk op jouw merkenrecht wordt gemaakt, dan kan je het besluit nemen om de inbreukmaker aan te spreken op het gebruik van het merk. De eerste stap die je kan nemen is het versturen van een sommatiebrief.

In een sommatiebrief geef je aan dat jij de merkhouder bent van het desbetreffende merk. Vervolgens geef je aan dat er inbreuk wordt gemaakt. Je legt uit waarom er naar jouw mening inbreuk wordt gemaakt. Om ervoor te zorgen dat de inbreukmaker ook daadwerkelijk stopt, kun je er consequenties aan verbinden als de inbreukmaker geen gehoor geeft aan de sommatiebrief.

Het is verstandig om te vragen wanneer en aan wie de producten met het inbreukmakende teken zijn verkocht. Je kan in de brief verzoeken dat opgave wordt gedaan van de verkochte aantallen en de daarmee behaalde omzet en winst. Om te achterhalen waar het product met het inbreukmakende teken vandaan komt, kan je ook een opgave vragen van de leveranciers.

Vervolgstappen

Ondanks dat in veel gevallen de inbreukmaker zal stoppen met het gebruik van het inbreukmakende teken, zal het ook voorkomen dat de inbreukmaker geen gehoor geeft aan de sommatiebrief. In deze situatie kan je ervoor kiezen om een rechtszaak te beginnen om de inbreuk op jouw merkenrecht te stoppen.

Conclusie

Als je erachter komt dat iemand inbreuk maakt op jouw merkenrecht, dan doorloop je een aantal stappen. Eerst ga je na of jouw merk nog wel is ingeschreven. Is dit het geval? Dan moet je nagaan of er wel sprake is van een inbreuk. Als ook hier sprake van is, dan kan je actie ondernemen en de inbreukmaker aanspreken op het gebruik van het inbreukmakende teken.

Het is dus niet altijd even duidelijk of er sprake is van merkinbreuk. Ook het schrijven van een goede brief kan lastig zijn, als je niet precies weet welke argumenten je moet aanvoeren in de brief. Heb je hierbij hulp nodig? Laat het ons weten, want wij helpen je graag verder. Neem gerust contact op met Debbie via debbie@doenlegal.nl.

DOEN Legal Blog