Maaltijdbezorgers Deliveroo, werknemer of zzp'er?
In Nederland is een groot aantal mensen werkzaam als zelfstandige zonder personeel of zzp’er. Voor een deel van hen geldt, dat zij meer werknemer dan zzp’er zijn. Die zzp’ers missen door toch te werken als zelfstandige, de bescherming van het arbeidsrecht. De opdrachtgevers lopen op hun beurt het risico alsnog met werkgeversverplichtingen geconfronteerd te worden.
Zo ook Deliveroo. Een Brits internetplatform, waarvan de koeriers aan klanten maaltijden thuisbezorgen.
De Hoge Raad deed op 24 maart 2023 een belangrijke uitspraak over de arbeidsstatus van deze maaltijdkoeriers. Zij werkten op basis van een opdracht en toch bestempelt de Hoge Raad de overeenkomst als arbeidsovereenkomst. Het gevolg: ondanks de schriftelijke opdracht en de inschrijving bij de KvK waren de koeriers geen zzp’ers. Hen komt alle bescherming toe die de wet aan een arbeidsovereenkomst verbindt, zoals ontslagbescherming, loondoorbetaling bij ziekte en recht op vakantiegeld en vakantiedagen.
Bedoeling versus werkelijkheid
De Hoge Raad bevestigt de eerdere uitspraken van rechtbank en gerechtshof. Daarbij vervolgt de Hoge Raad zijn eerdere uitspraken.
In het Participatieplaats-arrest overwoog de Hoge Raad dat:
‘de wet de arbeidsovereenkomst omschrijft als de overeenkomst waarbij de ene partij, de werknemer, zich verbindt in dienst van de andere partij, de werkgever, tegen loon gedurende zekere tijd arbeid te verrichten. Indien de inhoud van een overeenkomst voldoet aan deze omschrijving, moet de overeenkomst worden aangemerkt als een arbeidsovereenkomst.
Niet van belang is of partijen ook daadwerkelijk de bedoeling hadden de overeenkomst onder de wettelijke regeling van de arbeidsovereenkomst te laten vallen. Waar het om gaat, is of de overeengekomen rechten en verplichtingen voldoen aan de wettelijke omschrijving van de arbeidsovereenkomst. Anders dan uit het arrest Groen/Schoevers wel is afgeleid, speelt de bedoeling van partijen dus geen rol bij de bij de vraag of de overeenkomst moet worden aangemerkt als een arbeidsovereenkomst’.
Bovendien overwoog de Hoge Raad dat:
‘de kwalificatie van een overeenkomst moet worden onderscheiden van de daaraan voorafgaande vraag welke rechten en verplichtingen partijen zijn overeengekomen. Die vraag dient te worden beantwoord aan de hand van de Haviltexmaatstaf. Nadat de rechter met behulp van die maatstaf de overeengekomen rechten en verplichtingen heeft vastgesteld (uitleg), kan hij beoordelen of die overeenkomst de kenmerken heeft van een arbeidsovereenkomst (kwalificatie).’
Voor het beantwoorden van de vraag hoe een overeenkomst gekwalificeerd moet worden, is dus relevant wat partijen aan wederzijdse rechten en plichten hebben afgesproken. Die werkelijkheid beslist of een overeenkomst bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst of een opdrachtovereenkomst is.

De maaltijdbezorgers van Deliveroo
Wat hadden Deliveroo en haar bezorgers afgesproken en hoe zag hun werkelijkheid eruit?
Deliveroo dreef in Nederland een platform waarop bij onafhankelijke restaurants maaltijden konden worden besteld en betaald. Zij bood daarbij een bezorgdienst aan voor de bezorging van de maaltijden vanaf de restaurants naar de klanten. De bezorgers werkten oorspronkelijk op basis van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Op enig moment besloot Deliveroo deze arbeidsovereenkomsten niet meer te verlengen. Sinds dat moment werkten bezorgers op basis van een opdrachtovereenkomst. Partijen spraken met elkaar af dat de bezorgers als zzp’ers actief waren. Ze waren niet verplicht de bezorging zelf te doen, er werd per geleverd bestelling en op factuur betaald en er bestond geen gezagsverhouding.
Hoe werkte dit in de praktijk. Deliveroo betaalde haar bezorgers een vast bedrag per afgeleverde bestelling. Betaling vond plaats op basis van een factuur. De opdrachtovereenkomst kon door de bezorger per direct worden opgezegd. Voor Deliveroo gold een opzegtermijn van een week. Bezorgers moesten gebruik maken van een app om op hun telefoon bestellingen te ontvangen. Een bezorger kon op deze app inloggen. Uitsluitend bezorgers die waren ingelogd kregen een bestelling aangeboden. Een aangeboden bestelling kon geweigerd worden. Volgens het contract konden bezorgers zich laten vervangen om de bezorging door een ander te laten verrichten, op voorwaarde dat de vervanger een geldig legitimatiebewijs en een bewijs van het recht om in Nederland te werken toonde. Voordat bezorgers (of hun vervangers) konden beginnen bij Deliveroo, moesten zij een aantal instructiefilms hebben bekeken. Het materiaal leverde de bezorger zelf, in ieder geval een smartphone en het vervoermiddel.

De rechtszaak tussen FNV en Deliveroo
Medio 2018 dagvaart de FNV Deliveroo. FNV vordert in die procedure dat de rechtsverhouding tussen Deliveroo en haar bezorgers was aan te merken als arbeidsovereenkomst. Dit in afwijking van de gemaakte afspraak van opdracht. De reden: de werkelijkheid rechtvaardigt een andere arbeidsstatus en dus bescherming van de bezorgers.
Deliveroo is een andere mening toegedaan. Het zou gaan om zuivere opdrachten. Zzp’ers kunnen zelf kiezen welke opdrachten ze aannemen, ze zijn niet beperkt tot het uitvoeren van opdrachten voor uitsluitend Deliveroo en ze kunnen flexibel opereren. Ze zijn vrij inzetbaar.
Bij de beantwoording van de vraag of de maaltijdbezorgers eigenlijk een arbeidsovereenkomst hebben, draait het in deze zaak om de invulling van het gezagscriterium.
Van gezag is sprake als de werkverschaffer een instructiebevoegdheid heeft ten opzichte van de werker. Bovendien is relevant of het werk organisatorisch is ingebed in de onderneming van de werkverschaffer. Als de werkzaamheden een wezenlijk onderdeel uitmaken van de bedrijfsvoering, kan daar sprake van zijn. Alleen als de werker als zelfstandig ondernemer kan worden beschouwd, is géén sprake van organisatorische inbedding van het werk in de onderneming van de werkverschaffer. Het is het een of het ander: de werker werkt ‘in dienst van een ander’ doordat het werk is ingebed in de onderneming van die ander, of de werker heeft zijn of haar eigen onderneming. Ook bij het gezagscriterium geldt: er moet gekeken worden naar de feitelijke uitvoering van de werkzaamheden.
De rechtbank en het gerechtshof verklaren dat de rechtsverhouding tussen Deliveroo en haar bezorgers, in afwijking van het schriftelijke contract, is aan te merken als een arbeidsovereenkomst.
Hoge Raad
De Hoge Raad is het daarmee eens. Hij oordeelt dat het gerechtshof terecht besliste dat bij de bezorgers is voldaan aan de drie eisen die de wet aan het bestaan van een arbeidsovereenkomst verbindt. Er moet arbeid worden verricht door de werknemer, er moet loon worden betaald door de werkgever en de werknemer moet onder gezag van de werkgever hebben gewerkt.
Voor wat betreft de factor arbeid heeft de Hoge Raad verduidelijkt, dat niet aan het aannemen van een arbeidsovereenkomst in de weg staat dat de bezorgers de vrijheid hadden om al dan niet in te loggen op de app (en bezorgingen te verrichten) en ook niet dat de bezorgers zich konden laten vervangen.
Ten aanzien van het gezagscriterium is verduidelijkt dat de rechter ook mag kijken of het werk dat wordt verricht 'organisatorisch is ingebed' in de organisatie en daarmee behoort tot de normale bedrijfsarbeid van de onderneming van de werkgever.
Dat is echter slechts één van de in aanmerking te nemen omstandigheden. Er moet holistisch worden gekeken naar alle omstandigheden van het geval.
Conclusie
Voor de vraag of iemand werknemer of zelfstandig ondernemer is, zijn alle feiten en omstandigheden relevant. Niet alleen de papieren overeenkomst of de bedoeling van de contractspartners, maar ook de werkelijke situatie.
Bij de vraag of er sprake is van een gezagsverhouding tussen opdrachtgever en de zzp’er, gaat het bovendien niet alleen om de instructiebevoegdheid van de werkverschaffer. Veel belangrijker is of het werk organisatorisch is ingebed in de onderneming van de werkverschaffer. Als de werkzaamheden een wezenlijk onderdeel uitmaken van de bedrijfsvoering, zal daar snel sprake van zijn.
Hoewel vakbond FNV deze uitspraak een belangrijke overwinning niemt in de strijd tegen schijnzelfstandigheid, wil dit niet zeggen dat alle zzp’ers die werkzaamheden verrichten voor een platform werknemer van dat platform zijn.
Als de betreffende zzp’er als zelfstandig ondernemer kan worden beschouwd, is géén sprake van organisatorische inbedding van het werk in de onderneming van de werkverschaffer. Het is als uitgangspunt het een of het ander: de werker werkt ‘in dienst van een ander’ doordat het werk is ingebed in de onderneming van die ander, of de werker heeft zijn of haar eigen onderneming.
Belangrijkste conclusie: er wordt gekeken naar de feitelijke uitvoering van de werkzaamheden.

DOEN Legal Blog


Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden
2 minVandaag is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. Deze code is een verbetering van de "oude" Milieu Reclame Code en is breder en duidelijker dan zijn voorganger.

Ieder franchisecontract voldoet aan de Wet Franchise!
3 minPer 1 januari 2023 moeten alle franchisecontracten voldoen aan de Wet Franchise. Niet alleen nieuw gesloten contracten. maar ook alle al langer lopende franchisecontracten. Als het goed is voldoet nu dus ieder franchisecontract aan de Wet Franchise.

Goodwillvergoeding bij einde franchiseovereenkomst
1 minOp 1 januari 2021 is de Wet franchise in werking getreden. De wet is bedoeld om de balans in de franchisesamenwerking te herstellen door franchisenemers meer bescherming te bieden vóór het aangaan van de franchiseovereenkomst, tijdens de looptijd daarvan en bij het einde van de franchiserelatie.

Waarom je jouw intellectuele eigendom moet beschermen
2 minHeb jij jouw intellectuele eigendom al beschermd? Uit Europees onderzoek blijkt dat veel ondernemers deze vraag met ‘nee’ moeten beantwoorden. Minder dan 5 procent van de Nederlandse ondernemers hebben hun merk, vormgeving, model, octrooi of kwekersrecht geregistreerd.

Mag je duurzaamheidsafspraken maken met collega-bedrijven?
2 minDuurzaamheid is een belangrijk thema. Duurzaamheid is goed voor mens, dier en milieu. Bovendien is het behalen van de Europese klimaatdoelen noodzakelijk om ingrijpende klimaatverandering te voorkomen.

Auteursrechtconflict Sonja Bakker: waarom je de creatie van een ander niet zomaar moet delen
2 minIn verschillende media was het te horen en te lezen. Sonja Bakker heeft recepten en foto’s van verschillende foodbloggers overgenomen op haar Instagrampagina.

Milieubewuste of misleidende reclame voor koffie?
2 minEigenlijk is het reclamerecht in de kern heel eenvoudig: je mag niet misleiden. Roep je iets? Zorg dan dat het klopt wat je zegt. Klopt het niet, dan maak je al gauw misleidende reclame en dat is niet toegestaan.

Kun je een aangeboden franchisecontract intrekken?
2 minEen overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding.

Beperkte bescherming beschrijvende handelsnaam
1 minBeschrijvende handelsnamen duiken overal op. Ook franchisegevers maken er gebruik van. Ze kunnen nuttig zijn. Het is goed voor de online vindbaarheid en de consument weet precies waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Maar elk voordeel heeft ook zijn nadeel. Voor een beschrijvende handelsnaam geldt namelijk dat het lastiger is om op te treden tegen een concurrent die dezelfde handelsnaam gaat voeren. Zo ondervond ook de franchiseformule VR Arcade.

ACM start onderzoek naar misleidende reclame duurzame producten
2 minDe winkels liggen vol met duurzame producten. Maar zijn deze producten wel echt duurzaam? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dit niet altijd het geval is. Veel bedrijven zetten onjuiste beweringen op hun product om de consument te misleiden hun product te kopen.

Franchisegevers: Controleer gebruik van de formulenaam
2 minHet succes van een franchiseformule staat of valt met de manier waarop de franchisenemers hun onderneming drijven. Lieft met gebruikmaking van de gemeenschappelijke formulenaam. Geen enkele franchisegever wil daarbij continue politieagent spelen. Toch is het belangrijk om de werkwijze van franchisenemers te controleren en niet te volstaan met het geven van alleen instructies. Een verkeerde werkwijze door een franchisenemer kan de franchisegever namelijk worden toegerekend, ook als die laatste daar zelf niet direct bij betrokken is.

De knowhow van de franchiseformule verdient bescherming
3 minKnowhow is (naast de gemeenschappelijke naam) misschien wel één van de meest belangrijke onderdelen van een franchiseformule. Het succes van de formule is namelijk vaak afhankelijk van deze knowhow. De unieke kennis en werkwijze maakt het voor de franchisenemer aantrekkelijk om zich aan te sluiten bij de franchiseformule in plaats van te ondernemen daarbuiten om.

Ben voorzichtig met kritiek op je concurrent
2 minHet aanbod van bouwkundigen is groot. Zij concurreren allen op dezelfde markt. Dan wil het nog wel eens gebeuren dat de ene bouwkundige openlijk en met succes kritiek uit op de concurrent.

De Tony’s lookalike-repen, hoe zit dat juridisch?
1 minSinds gisteren liggen vier opvallende verpakkingen van Tony’s Chocolonely in de winkelschappen. Deze verpakkingen lijken veel op bekende chocoladerepen. Misschien heb je wel twee keer moeten kijken toen je de repen in de winkel zag liggen. Het is geen toeval dat Tony’s kiest voor deze lay-out. Op deze manier wil zij namelijk aandacht vragen voor misstanden in de chocolade-industrie. In deze industrie is illegale kinderarbeid en moderne slavernij nog altijd een probleem.

Duurzame keurmerken – kies zorgvuldig en misleid niet
2 min“Keurmerken groeien sterker dan de markt in 2020“, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail. De omzet van producten met duurzame keurmerken steeg namelijk met maar liefst 15%. En dat was een stuk meer dan de omzetstijging van de supermarkten in het algemeen

2020 influencers & reclame
2 minInfluencers zijn niet alleen populair bij hun volgers maar ook bij adverteerders. Influencers hebben namelijk een veel groter bereik dan traditionele media. Tegelijkertijd zijn zij aan veel minder regels en wetten gebonden. Wel zijn er de afgelopen jaren diverse Codes opgesteld, zoals de Social Code of de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Hierin wordt aangegeven hoe een Influencer idealiter moet communiceren dat er sprake is van een gesponsorde uiting. Maar het navolgen van deze codes is facultatief en niet afdwingbaar. Om die reden gaan influencers verschillend om met het maken van reclame en is transparantie vaak ver te zoeken. Ik schreef daar al eerder over.

Het beschermen van een idee of concept
2 minHet komt vaker voor dan je denkt. Je hebt een origineel idee bedacht, je ontwikkelt het verder en brengt het op de markt en binnen no time brengt jouw concurrent hetzelfde product op de markt. Dit hoeft niet te gebeuren, je kunt namelijk voorkomen dat iemand met jouw idee aan de haal gaat. Het beschermen van de uitwerking van een concept hoeft namelijk niet zo ingewikkeld te zijn.

Inbreuk op mijn merk. Wat kan ik doen?
2 minStel, je hebt hard gewerkt aan het opbouwen van jouw merk en het bedrijf daaromheen. Dan wil je natuurlijk niet dat iemand jouw merk gebruikt of een teken dat daarop lijkt. Gelukkig kan je diegene erop aanspreken als blijkt hij dat inbreuk maakt op jouw merkenrecht. Wil je weten hoe je dit moet aanpakken? Lees dan verder!