23 Sep
2 min

Milieubewuste of misleidende reclame voor koffie?

Eigenlijk is het reclamerecht in de kern heel eenvoudig: je mag niet misleiden. Roep je iets? Zorg dan dat het klopt wat je zegt. Klopt het niet, dan maak je al gauw misleidende reclame en dat is niet toegestaan.

Klagen over (misleidende) reclame

Klachten over reclame kunnen o.a. ingediend worden bij de Reclame Code Commissie (RCC). Afgelopen kwartaal kwamen rond de 1000 klachten binnen. Omdat er nauwelijks eisen gesteld worden aan het doen van een klacht, komen er ook een hoop klachten binnen die niet behandeld kunnen worden, omdat ze incompleet of onduidelijk zijn. Toch zijn van die 1000 klachten maar liefst ruim 200 in behandeling genomen. Bijna 50% meer dan dezelfde periode vorig jaar.

Klimaatbewuste Koffiejongens

Een van de klachten ging over de reclame van de Koffiejongens. Zij beweren dat hun koffie duurzaam is, omdat de cups 100% biologisch afbreekbaar zouden zijn.

“Dat betekent dat je de cups na gebruik bij het gft-afval kunt gooien. Zo help jij mee aan het verminderen van de enorme berg afval die elk jaar geproduceerd wordt! Lekker bezig!De cups worden gemaakt van suikerriet en mais. Na gebruik gooi je de cups bij het gft-afval. De cup lost op, de koffie wordt omgezet in super voedzame compost.Je steentje bijdragen aan een beter milieu was nog nooit zo lekker. En gemakkelijk.”

Volgens de klager moeten de cups op advies van Milieu Centraal bij het restafval, en dus niet bij het gft-afval. Deze bioplastics zouden niet gecomposteerd worden in Nederland en ook niet ‘voedzaam’ zijn. 100% biologisch afbreekbaar is dus misleidend, vindt de klager.

Misleidende milieuclaim?

De uiting ‘100% biologisch afbreekbaar’ is een milieu’claim’ omdat het gaat over de milieuaspecten die verbonden zijn aan de afvalverwerking van het product. Milieuclaims worden beoordeeld volgens de Milieu Reclame Code (MRC). Daarin staat onder meer dat een milieuclaim de consument niet mag misleiden over de milieuaspecten van een product of dat het bijvoorbeeld bijdraagt aan een schoon leefmilieu als dat niet het geval is.

De RCC vindt deze uiting echter niet misleidend. De cups zijn inderdaad biologisch afbreekbaar. Dat Milieu Centraal adviseert om de koffiecups bij het restafval te gooien heeft te maken met het feit dat ook niet afbreekbare cups vaak bij het gft-afval terecht komen en ze dat graag willen voorkomen. Maar daardoor is de stelling dat de cups van de Koffiejongens bij het gft-afval kunnen nog niet onjuist. De RCC wijst de klacht af.

Meer weten over misleidende reclame?

Heb je vragen over greenwashing en misleidende reclame? Of vraag je je af of jouw (duurzame) reclame is toegestaan of niet? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder!

DOEN Legal Blog