Opdrachtgevers verwijten installatiebedrijf lekkage te hebben veroorzaakt
OvereenkomstenrechtEen installatiebedrijf krijgt de opdracht een badkamer te verbouwen. Volgens de opdrachtgevers heeft hij daarbij een lekkage veroorzaakt, de douchevloer niet goed aangelegd en de tegels niet goed gevoegd. Als de installateur daarna langskomt en intimiderende uitlatingen doet, laten ze hem niet meer toe op het werk. Voor de schade stellen ze de man aansprakelijk. Onterecht, oordeelt het gerechtshof.
Een stel en een installatiebedrijf sluiten een overeenkomst voor het verbouwen van het douchedeel in de badkamer. Voorafgaand aan deze verbouwing heeft het stel de badkamer zelf gestript, de douchekraan verwijderd en de waterleidingen afgedopt. Op die leidingen waren verlengbussen gemonteerd. Daarop heeft de installateur een nieuwe douchekraan gemonteerd, waarna een lekkage ontstaat doordat de verlengbussen inscheuren. Het stel heeft daarna twee gipsplaten van het plafond van de benedenverdieping moeten vervangen. Het verwijt de installateur de lekkage te hebben veroorzaakt en dat hij de douchevloer niet goed heeft aangelegd en de vloer- en muurtegels niet goed heeft gevoegd.
Klantonvriendelijk
Volgens de installateur hebben de opdrachtgevers de lekkage door onjuiste montage van de kraan aan zichzelf te wijten. Als hij daarna langskomt om over een mogelijke oplossing te praten, blijft hij er volgens hen bij dat hij niet verantwoordelijk is voor de schade en dat hij die ook niet wil verhelpen. Volgens het stel slingert hij dan in het bijzijn van de kinderen nogal ‘klantonvriendelijke’ opmerkingen naar het hoofd. De man zou hard hebben geroepen dat hij hoopte dat ze goed verzekerd waren (‘Want ik pak jullie financieel aan’, ‘Je komt nog wel te weten met wie je te maken hebt en je houdt geen cent over’ en ‘Het is gewoon een centenkwestie. Jullie hebben financiële problemen’.) Het stel laat hem daarop weten de reparatie door een ander bedrijf te laten uitvoeren en de kosten ervan op de factuur in te houden. Nu de situatie volgens hen door hem is geëscaleerd, willen ze niet meer met hem samenwerken en hij wordt dan ook niet meer toegelaten tot het werk.
Schadevergoeding
Als ze er verder niet uitkomen, komt het tot een procedure. Het stel wordt op vordering van het installatiebedrijf veroordeeld tot betaling van het offertebedrag met rente. Zij stappen vervolgens zelf naar de kantonrechter (rechtbank Noord-Nederland), omdat ze willen dat de installateur wordt veroordeeld tot het betalen van € 3.554 aan schadevergoeding. Maar ze delven het onderspit; de kantonrechter wijst de vordering af.
De kantonrechter oordeelt dat de installateur zich bereid heeft verklaard de gebreken aan de doucheruimte die niet zien op de lekkage binnen een redelijke termijn te herstellen, en dat de opdrachtgevers hem in strijd met hun wettelijke plicht die kans niet hebben gegeven. Daarbij hebben ze niet aannemelijk gemaakt dat dit niet van hen kon worden verlangd vanwege de verstoorde verhouding tussen partijen of vanwege gebleken onbekwaamheid van de installateur. De uitlatingen die de installateur zou hebben gedaan, acht de kantonrechter niet zo schofferend, intimiderend of dreigend dat van de opdrachtgevers niet meer kon worden verlangd dat zij de man niet meer in de gelegenheid stelden om de boel te herstellen. Volgens de kantonrechter kan daarom in het midden blijven of de douchevloer en tegelwand aan de overeenkomst beantwoordden.
Geen structureel ontoelaatbaar gedrag
De opdrachtgevers gaan in hoger beroep bij het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden. Daar houden ze vol dat de installateur in het bijzijn van hun kinderen heeft gedreigd en geschreeuwd, en dat zij zich daardoor zo geïntimideerd voelden dat zij hun kinderen naar school hebben begeleid en de deuren uit angst op slot hebben gehouden. Volgens het hof stellen ze echter niet meer dan al eerder in de procedure is aangevoerd. Ook het hof oordeelt dat alleen deze uitlatingen – hoewel onvriendelijk – niet het standpunt rechtvaardigen dat van het stel in redelijkheid niet meer kon worden verlangd dat zij de installateur nog een kans gaven. Dat zou anders zijn als sprake was geweest van structureel ontoelaatbaar gedrag of als de opmerkingen van de man gepaard gingen met fysieke dreiging, maar dat is niet gebleken. Dat er klachten waren over het voegwerk en de douchevloer betekent volgens het hof ook niet dat sprake is van zo’n onbekwaamheid van de installateur dat dit een reden zou zijn hem niet meer op het werk toe te laten.
Niet aansprakelijk
Wat de lekkage betreft: vast staat dat die is ontstaan doordat de verlengbussen zijn ingescheurd en dat deze niet lekten voordat de installateur met zijn werkzaamheden startte. Maar dit betekent niet zonder meer dat de lekkage door zijn werk kwam of, als dat wel zo is, dat dit hem kan worden verweten. Hij is namelijk niet aansprakelijk als de verlengbussen al waren ingescheurd voordat hij met het klussen begon en hij zich daarvan niet bewust was of hoefde te zijn. Zoals de kantonrechter ook oordeelde, hebben de opdrachtgevers niet bewezen dat de installateur de verlengbussen heeft stukgedraaid. Het hoger beroep van de opdrachtgevers slaagt dan ook niet. Het installatiebedrijf is niet aansprakelijk voor de schade. Het stel zal de factuur gewoon netjes moeten betalen.

Contactinformatie
Bert-Jan van den Akker
06 28090955
bert-jan@doenlegal.nl
-
Specialisme
- Idee & Merk
- Product & Design
- Reclame & Media
DOEN Legal Blog

Waarschuwingsplicht aannemer voor risico’s gaat ver
Een aannemer waarschuwt een huiseigenaar dat spouwmuurisolatie vervuilend kan zijn voor deuren en muren, en dat hij daarvoor niet aansprakelijk is. Als de vervuiling inderdaad optreedt, wil de eigenaar toch een schadevergoeding. Heeft de aannemer hem ...

Geen ontslagvergunning UWV, toch geen billijke vergoeding
Als een werkgever de arbeidsovereenkomst met een zieke werknemer wil opzeggen, is toestemming van het UWV nodig. Zonder toestemming kan de werknemer aanspraak maken op een billijke vergoeding. Maar niet altijd, leert deze zaak. Een vrouw werkt als ...

Webshop moet snel reageren als klant product terugstuurt
Voor wiens rekening en risico komt het als een klant een via internet besteld product terugstuurt, maar de webshop beweert dat dit niet is aangekomen? Een klant bestelt in de kerstperiode bij een webshop een hondenjasje en -truitje, voor in totaal ...

Opdrachtgevers verwijten installatiebedrijf lekkage te hebben veroorzaakt
Een installatiebedrijf krijgt de opdracht een badkamer te verbouwen. Volgens de opdrachtgevers heeft hij daarbij een lekkage veroorzaakt, de douchevloer niet goed aangelegd en de tegels niet goed gevoegd. Als de installateur daarna langskomt en ...

Werknemer schakelt bedrijf van vriendin in zonder toestemming werkgever: ontslag op staande voet
Een werknemer schakelt het bedrijf van zijn vriendin in voor diensten, maar meldt zijn baas niet dat het om het bedrijf van zijn partner gaat. Hij wordt op staande voet ontslagen. Dat ontslag is terecht, oordeelt de kantonrechter, en naar ...

Werkgever moet herplaatsingsverplichting serieus nemen
Als een werknemer disfunctioneert, wil de werkgever de arbeidsovereenkomst ontbinden. Hij heeft de plicht om de werknemer te herplaatsen, maar spant zich daarvoor onvoldoende in. Een werkgever vindt dat een werknemer niet goed functioneert en vraagt ...

Nieuwe energieleverancier kan na overname klantenbestand niet zomaar hogere tarieven hanteren
Na het faillissement van een energieleverancier wordt het klantenbestand verkocht aan een andere leverancier, die gebruik blijft maken van dezelfde tussenpersoon. Als een klant niet betaalt voor al geleverde elektriciteit en gas, stapt de nieuwe ...

Alcoholverslaafde werknemer schendt re-integratieverplichtingen: arbeidsovereenkomst ontbonden
Een werknemer kampt met een alcoholverslaving en komt daardoor zijn re-integratieverplichtingen niet na. Aan controlevoorschriften van de werkgever houdt hij zich ook niet. Het bedrijf stapt naar de kantonrechter en vraagt om ontbinding van de ...

Afspraken in appjes kunnen ook rechtsgeldig zijn
Vaak worden, buiten een officiële overeenkomst om, aanvullende afspraken gemaakt in mails of WhatsAppjes. De vraag is of die ook steeds moeten worden nagekomen. Afspraken over de klachttermijn gelden niet als die gaan over de hoogte van ...

Exclusiviteit wervings- en selectiebureau en boete
Werving- en selectiebureaus krijgen vaak per plaatsing betaald voor hun diensten. Om te voorkomen dat een opdrachtgever zelf rechtstreeks kandidaten benadert en plaatst, spreken zij exclusiviteit af. Soms staat er ook een boete op het zonder ...

Verboden afspraken tussen leveranciers en afnemers
Leveranciers werken vaak samen met afnemers. Denk aan een franchisegever met zijn franchisenemers, of aan een fabrikant met zijn distributeurs. Zij maken onderling afspraken over de koop en wederverkoop van producten en diensten. Dit mag en werkt ...

Verkoper moet koper wijzen op zijn ontbindingsrecht
Bij een consumentenverkoopovereenkomst, ook via internet, moet de verkoper een koper wijzen op diens ontbindingsrecht. Deze verkoper deed dat niet, waardoor de termijn voor ontbinding wettelijk werd verlengd naar één jaar. Een vrouw ...

Aannemer krijgt geen redelijke kans tot herstel van gebreken: opdrachtgever moet betalen
Een aannemer moet goed en deugdelijk werk afleveren. Doet hij dat niet, dan is in beginsel sprake van een tekortkoming waarvoor hij aansprakelijk is. Is daarvan sprake, dan geldt dat bij gebreken na de oplevering waarvoor de aannemer aansprakelijk ...

Wetsvoorstel om werken met zelfstandigen en werknemers te verduidelijken
In de praktijk is niet altijd duidelijk of iemand in dienst is bij een bedrijf of er als zelfstandige werk verricht. Het demissionaire kabinet wil dat dit onderscheid duidelijker wordt. Daarom komt het demissionaire ministerie van Sociale Zaken en ...

Het beschermen van een naam of een logo
Om je product of dienst te onderscheiden van die van de concurrent, is een goede naam en/of logo heel belangrijk. Je wilt namelijk dat als mensen de naam horen of het logo zien, dat ze dit direct koppelen aan jouw product of dienst. Andersom geldt ...

Hoe maak je bindende afspraken over de beëindiging van een franchiseovereenkomst?
Franchiseovereenkomsten worden vaak voor een vaste periode van 5 jaar afgesloten. Tussentijds kan zo’n overeenkomst niet worden opgezegd, behalve in uitzonderlijke omstandigheden. Als de franchisegever of de franchisenemer toch tussentijds wil ...

Eerst waarschuwing over functioneren werknemer, dan pas demotie
Een werknemer een lagere positie geven en in een lagere salarisschaal plaatsen (demotie) kan alleen als hij hiervoor is gewaarschuwd en de kans heeft gehad zijn functioneren te verbeteren. Dat merkte een werkgever die een chef patissier in dienst ...

Werk aan hogedrukreiniger: reparatie of nieuwe opdracht voor herstel?
Een bedrijf voert meerdere keren werkzaamheden uit aan hogedrukreinigers van een ander bedrijf en klust daarbij ook aan een kraan. De opdrachtgever betaalt slechts een deel van het daarvoor gefactureerde bedrag. Volgens hem ziet het werk vooral op ...

Geen afspraken over autoreparatie? Factuur hoeft niet te worden betaald
Wie zijn auto alleen voor een diagnose naar de garage brengt, hoeft niet de factuur te betalen als er ook reparaties zijn uitgevoerd. De garage moet dan maar bewijzen dat de klant wél een reparatie wenste. Dat ontdekte een garage waar een ...

Beloofde bonus daadwerkelijk uitkeren hoort bij goed werkgeverschap
Een werkgever mag niet zomaar besluiten een werknemer geen bonus te geven, en anderen wel. Als de doelstellingen zijn behaald, zoals winstgevendheid of de inzet van medewerkers, moet de bonus worden uitgekeerd. Deze werkgever had daar geen zin in, ...

Zet niet te snel een recherchebureau in om zieke werknemer te observeren
Als een werkgever het niet vertrouwt wanneer een medewerker zich ziek meldt, kan niet zomaar een recherchebureau worden ingeschakeld. Als daarvoor geen heel goede reden is, kan dit de werkgever duur komen te staan. Dat merkte een bedrijf dat ...

Werkgever mag alleen bij uitzondering transitievergoeding weigeren
Als een werkgever de arbeidsovereenkomst opzegt, heeft de werknemer recht op een transitievergoeding. Alleen in uitzonderlijke situaties krijgt hij die vergoeding niet. In deze zaak was het de vraag of het weigeren van een passende functie zo’n ...

Consument niet gebonden aan oneerlijke algemene voorwaarden
Door een organisatie gehanteerde algemene voorwaarden moeten eerlijk zijn. Is dat niet zo, dan is een consument er niet aan gebonden. Zoals deze patiënt, die daarom niet alle tandartskosten hoeft te betalen. Een tandarts behandelt een patiënt. De ...

Geen arbeidsovereenkomst? Ook dan kan werkgever aansprakelijk zijn voor schade van medewerker
Als een pizzakoerier tijdens de bezorging schade lijdt door een eenzijdig auto-ongeluk, wijst de pizzeria alle aansprakelijkheid af: er was geen arbeidsovereenkomst. Toch oordeelt het gerechtshof dat deze werkgever de schade moet vergoeden. Een ...