Beperkte bescherming beschrijvende handelsnaam
Beschrijvende handelsnamen duiken overal op. Ook franchisegevers maken er gebruik van. Ze kunnen nuttig zijn. Het is goed voor de online vindbaarheid en de consument weet precies waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Maar elk voordeel heeft ook zijn nadeel. Voor een beschrijvende handelsnaam geldt namelijk dat het lastiger is om op te treden tegen een concurrent die dezelfde handelsnaam gaat voeren. Zo ondervond ook de franchiseformule VR Arcade.
VR Arcade
VR Arcade exploiteert op basis van een franchise-constructie vijf verschillende vestigingen in Nederland. Eén daarvan is gevestigd in Rotterdam. Als een andere ondernemer in Rotterdam besluit om onder de naam VR Arcade Rotterdam, ook Virtual Gaming activiteiten aan te bieden, wil VR Arcade daar een stokje voor steken.
VR Arcade heeft haar logo geregistreerd bij het Benelux Merkenbureau.
De franchisegever is van mening dat VR Arcade Rotterdam inbreuk maakt op haar merkrecht en/of handelsnaamrecht. De franchisegever spreekt VR Arcade Rotterdam hier op aan. Al snel is duidelijk dat VR Arcade Rotterdam niet vrijwillig zal meewerken. De franchisegever besluit daarom een kort geding te starten.

Handelsnaamwet vs. beschrijvende handelsnaam
Op grond van de Handelsnaamwet kun je optreden tegen een ander die een overeenstemmende handelsnaam gaat gebruiken. Voorwaarde is wel dat er sprake moet zijn van verwarringsgevaar. Of dat het geval is wordt bepaald aan de hand van alle omstandigheden van het geval, waaronder de plaats waar de twee ondernemers zijn gevestigd en of sprake is van soortgelijke producten en/of diensten.
Op deze manier lijkt het of de franchisegever volledig in haar recht staat. De namen zijn nagenoeg identiek. Maar schijn bedriegt. Een ander element dat een belangrijke rol speelt bij het beoordelen van het gevaar voor verwarring is de mate waarin de handelsnaam onderscheidend is. Het is onwenselijk dat slechts één ondernemer het alleenrecht verkrijgt om een beschrijvende term in de handelsnaam op te nemen. Stel dat de term “bakker” maar door één ondernemer die brood verkoopt, gebruikt mag worden. Dit is natuurlijk onwenselijk.
Beschrijvende handelsnaam
Op dit punt gaat het dan ook mis voor de franchisegever. De rechter oordeelt namelijk dat VR Arcade een puur beschrijvende naam is en niet onderscheidend is.
De term ‘VR’ is volgens de rechtbank een afkorting van de term ‘virtual reality’. De term ‘Arcade’ duidt op een ‘arcadehal’ wat in het woordenboek Van Dale wordt omschreven als o.a. een speelhal met flipperkasten, fruitmachines, videokasten, computergames. Volgens de rechtbank omschrijven deze twee woorden de bedrijfsactiviteiten van de franchisegever.
Bovendien is het gebruik van beschrijvende handelsnamen de afgelopen jaren toegenomen. Er wordt daarom vanuit gegaan dat de consument hier wel gewend aan is geraakt, zij zullen daarom minder snel in verwarring raken. Mocht verwarring toch op de loer liggen, dan kan een kleine variatie in de naam dat gevaar al wegnemen.
Dit betekent dat de handelsnaam VR Arcade nauwelijks bescherming geniet.
Een kanttekening is dat een beschrijvende handelsnaam toch bescherming kan genieten wanneer de handelsnaam zo intensief is gebruikt dat het publiek deze is gaan associëren met de onderneming. Dit wordt inburgering genoemd. Maar daar is volgens de rechter geen sprake van.
Merkrecht
Zoals in de inleiding al is aangegeven heeft de franchisegever haar logo geregistreerd als merk. Ook dit helpt de franchisegever niet verder. Het logo is ingeschreven als beeldmerk, met woordelementen. Een beeldmerk geeft in principe bescherming op zowel de tekst als de grafische elementen, maar hoofdzakelijk op het merk als geheel. Het logo van de franchisegever is niet vergelijkbaar met het logo van VR Arcade Rotterdam. Ook hiervoor geldt dat er geen sprake is van verwarringsgevaar. Er is geen sprake van inbreuk.
Conclusie
Het is verstandig om er rekening mee houden als je kiest voor een beschrijvende handelsnaam dat de kans groot is dat jouw concurrent een (bijna) identieke handelsnaam mag gebruiken. Een van de omstandigheden die een rol speelt bij de beoordeling van verwarringsgevaar, is namelijk de mate waarin de handelsnaam beschrijvend is.
Wil je meer weten over de bescherming van beschrijvende handelsnamen? Neem dan gerust contact met ons op.
DOEN Legal Blog

Franchiseovereenkomst of dealerovereenkomst?
3 minOp 24 mei 2023 sprak de Rechtbank Amsterdam een belangrijk vonnis uit in een zaak tussen een autofabrikant en diens verenigde importeurs. De vraag die voorlag was of de distributieafspraken tussen hen, anders dan de benaming, kwalificeert als franchiseovereenkomst.

Maaltijdbezorgers Deliveroo, werknemer of zzp'er?
6 minOp 24 maart 2023 heeft de Hoge Raad in Nederland besloten dat de maaltijdkoeriers van Deliveroo geen zzp'ers zijn, maar werknemers met een arbeidsovereenkomst. Ondanks dat ze werkten op basis van een opdracht en ingeschreven stonden bij de KvK, hebben ze recht op bescherming volgens het arbeidsrecht, zoals ontslagbescherming en recht op loondoorbetaling bij ziekte en vakantie. Dit is relevant voor veel zzp'ers in Nederland die misschien meer werknemer zijn dan zelfstandige, en voor opdrachtgevers die het risico lopen geconfronteerd te worden met werkgeversverplichtingen.


Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden
2 minVandaag is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. Deze code is een verbetering van de "oude" Milieu Reclame Code en is breder en duidelijker dan zijn voorganger.

Ieder franchisecontract voldoet aan de Wet Franchise!
3 minPer 1 januari 2023 moeten alle franchisecontracten voldoen aan de Wet Franchise. Niet alleen nieuw gesloten contracten. maar ook alle al langer lopende franchisecontracten. Als het goed is voldoet nu dus ieder franchisecontract aan de Wet Franchise.

Goodwillvergoeding bij einde franchiseovereenkomst
1 minOp 1 januari 2021 is de Wet franchise in werking getreden. De wet is bedoeld om de balans in de franchisesamenwerking te herstellen door franchisenemers meer bescherming te bieden vóór het aangaan van de franchiseovereenkomst, tijdens de looptijd daarvan en bij het einde van de franchiserelatie.

Waarom je jouw intellectuele eigendom moet beschermen
2 minHeb jij jouw intellectuele eigendom al beschermd? Uit Europees onderzoek blijkt dat veel ondernemers deze vraag met ‘nee’ moeten beantwoorden. Minder dan 5 procent van de Nederlandse ondernemers hebben hun merk, vormgeving, model, octrooi of kwekersrecht geregistreerd.

Mag je duurzaamheidsafspraken maken met collega-bedrijven?
2 minDuurzaamheid is een belangrijk thema. Duurzaamheid is goed voor mens, dier en milieu. Bovendien is het behalen van de Europese klimaatdoelen noodzakelijk om ingrijpende klimaatverandering te voorkomen.

Auteursrechtconflict Sonja Bakker: waarom je de creatie van een ander niet zomaar moet delen
2 minIn verschillende media was het te horen en te lezen. Sonja Bakker heeft recepten en foto’s van verschillende foodbloggers overgenomen op haar Instagrampagina.

Milieubewuste of misleidende reclame voor koffie?
2 minEigenlijk is het reclamerecht in de kern heel eenvoudig: je mag niet misleiden. Roep je iets? Zorg dan dat het klopt wat je zegt. Klopt het niet, dan maak je al gauw misleidende reclame en dat is niet toegestaan.

Kun je een aangeboden franchisecontract intrekken?
2 minEen overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding.

ACM start onderzoek naar misleidende reclame duurzame producten
2 minDe winkels liggen vol met duurzame producten. Maar zijn deze producten wel echt duurzaam? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dit niet altijd het geval is. Veel bedrijven zetten onjuiste beweringen op hun product om de consument te misleiden hun product te kopen.

Franchisegevers: Controleer gebruik van de formulenaam
2 minHet succes van een franchiseformule staat of valt met de manier waarop de franchisenemers hun onderneming drijven. Lieft met gebruikmaking van de gemeenschappelijke formulenaam. Geen enkele franchisegever wil daarbij continue politieagent spelen. Toch is het belangrijk om de werkwijze van franchisenemers te controleren en niet te volstaan met het geven van alleen instructies. Een verkeerde werkwijze door een franchisenemer kan de franchisegever namelijk worden toegerekend, ook als die laatste daar zelf niet direct bij betrokken is.

De knowhow van de franchiseformule verdient bescherming
3 minKnowhow is (naast de gemeenschappelijke naam) misschien wel één van de meest belangrijke onderdelen van een franchiseformule. Het succes van de formule is namelijk vaak afhankelijk van deze knowhow. De unieke kennis en werkwijze maakt het voor de franchisenemer aantrekkelijk om zich aan te sluiten bij de franchiseformule in plaats van te ondernemen daarbuiten om.

Ben voorzichtig met kritiek op je concurrent
2 minHet aanbod van bouwkundigen is groot. Zij concurreren allen op dezelfde markt. Dan wil het nog wel eens gebeuren dat de ene bouwkundige openlijk en met succes kritiek uit op de concurrent.

De Tony’s lookalike-repen, hoe zit dat juridisch?
1 minSinds gisteren liggen vier opvallende verpakkingen van Tony’s Chocolonely in de winkelschappen. Deze verpakkingen lijken veel op bekende chocoladerepen. Misschien heb je wel twee keer moeten kijken toen je de repen in de winkel zag liggen. Het is geen toeval dat Tony’s kiest voor deze lay-out. Op deze manier wil zij namelijk aandacht vragen voor misstanden in de chocolade-industrie. In deze industrie is illegale kinderarbeid en moderne slavernij nog altijd een probleem.

Duurzame keurmerken – kies zorgvuldig en misleid niet
2 min“Keurmerken groeien sterker dan de markt in 2020“, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail. De omzet van producten met duurzame keurmerken steeg namelijk met maar liefst 15%. En dat was een stuk meer dan de omzetstijging van de supermarkten in het algemeen

2020 influencers & reclame
2 minInfluencers zijn niet alleen populair bij hun volgers maar ook bij adverteerders. Influencers hebben namelijk een veel groter bereik dan traditionele media. Tegelijkertijd zijn zij aan veel minder regels en wetten gebonden. Wel zijn er de afgelopen jaren diverse Codes opgesteld, zoals de Social Code of de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Hierin wordt aangegeven hoe een Influencer idealiter moet communiceren dat er sprake is van een gesponsorde uiting. Maar het navolgen van deze codes is facultatief en niet afdwingbaar. Om die reden gaan influencers verschillend om met het maken van reclame en is transparantie vaak ver te zoeken. Ik schreef daar al eerder over.

Het beschermen van een idee of concept
2 minHet komt vaker voor dan je denkt. Je hebt een origineel idee bedacht, je ontwikkelt het verder en brengt het op de markt en binnen no time brengt jouw concurrent hetzelfde product op de markt. Dit hoeft niet te gebeuren, je kunt namelijk voorkomen dat iemand met jouw idee aan de haal gaat. Het beschermen van de uitwerking van een concept hoeft namelijk niet zo ingewikkeld te zijn.

Inbreuk op mijn merk. Wat kan ik doen?
2 minStel, je hebt hard gewerkt aan het opbouwen van jouw merk en het bedrijf daaromheen. Dan wil je natuurlijk niet dat iemand jouw merk gebruikt of een teken dat daarop lijkt. Gelukkig kan je diegene erop aanspreken als blijkt hij dat inbreuk maakt op jouw merkenrecht. Wil je weten hoe je dit moet aanpakken? Lees dan verder!