Franchisegevers: Controleer gebruik van de formulenaam
Het succes van een franchiseformule staat of valt met de manier waarop de franchisenemers hun onderneming drijven. Liefst met gebruikmaking van de gemeenschappelijke formulenaam. Geen enkele franchisegever wil daarbij continue politieagent spelen. Toch is het belangrijk om de werkwijze van franchisenemers te controleren en niet te volstaan met het geven van alleen instructies. Een verkeerde werkwijze door een franchisenemer kan de franchisegever namelijk worden toegerekend, ook als die laatste daar zelf niet direct bij betrokken is.
Uniformiteit van handelen
Bij franchise werken meerdere bedrijven samen onder één formulenaam. Denk bijvoorbeeld aan formules als Spaces, Bakker Bart, Kwalitaria, Bruna of Runnersworld.
Het gebruik van de naamsbekendheid van zo’n formule is de kracht van franchise. Doordat meerdere juridisch zelfstandige ondernemingen onder één gemeenschappelijke merk- en handelsnaam opereren en met dezelfde uiterlijke kenmerken actief zijn, wordt snel en met relatief geringe investeringen een groot publiek bereikt.
Verwarring bij het gebruik van één naam
Maar als die eenvormigheid wordt doorgevoerd, kan dat ook leiden tot verwarring. Voor de buitenstaander lijken immers alle zelfstandig opererende franchisebedrijven één en dezelfde.
Thomas Cook
Een aantal jaren geleden leverde het een zelfstandig reisbureau van de Thomas Cook formule een klacht op bij de Reclame Code Commissie. De klagende consument vond dat hij was misleid, omdat de franchisenemer geen ‘100% echt’ Thomas Cook reisbureau zou zijn. Als hij had geweten dat hij zakendeed met een kleine zelfstandige, dan had hij daar nooit een reis geboekt.
De Commissie heeft de klacht van de consument destijds afgewezen, omdat op de gevel van het reisbureau duidelijk de eigen naam van de franchisenemer te zien was. Bovendien bleek ook uit de website dat er sprake was van een zelfstandig ondernemer die handelde onder de formulenaam ‘Thomas Cook’. Volgens de Commissie had de consument niet mogen aannemen dat hij een reis had geboekt bij Thomas Cook zelf. De reis was gewoon geboekt bij een zelfstandige ondernemer die onder de naam ‘Thomas Cook’ handelde.
Er was daardoor geen sprake van verwarring.
Verhuurbemiddeling
Dergelijke verwarring was er wel bij het handelen van een verhuur- bemiddelingsorganisatie. De organisatie werkte met franchisenemers die uitsluitend onder één formulenaam actief waren. Dus zonder duidelijke toevoeging van de afzonderlijke bedrijfsnamen.
Dat is op zichzelf begrijpelijk. Niet iedere franchiseorganisatie maakt melding van de eigen bedrijfsnaam van de individuele ondernemingen. Zo’n vermelding zou immers juist afbreuk kunnen doen aan de kracht van de gemeenschappelijke identiteit. Het merk doet het werk.
De verhuur-bemiddelingsorganisatie ging echter verder dan dat. Ook op het officiële papierwerk werd telkens één naam gezet. Namelijk de volledige bedrijfsnaam van de franchisegever. Die volledige bedrijfsnaam, inclusief de toevoeging B.V., was te vinden op het briefpapier, de overeenkomst van opdracht, de algemene bepalingen en het huurcontract met de consument. Dit zorgde voor verwarring bij de consument. Die dacht zaken te doen direct met het ‘hoofdkantoor’, de franchisegever.
De franchisegever wees de geclaimde verwarring van de hand. Toen hij in een rechtszaak werd betrokken, wees hij door naar de vestiging van de franchisenemer. Dat was immers degene die het bemiddelingswerk had verricht en dus degene die feitelijk handelde bij het adviseren van de klant. De franchisegever zelf had geen actieve bemoeienis gehad met de dienstverlening.
Conclusie
De kantonrechter oordeelde dat dit soort verwarring over wie de juiste ‘tegenpartij’ is, het gevolg is van het gebruik van een formulenaam. Dat soort verwarring komt voor rekening en risico van de franchisegever en in ieder geval niet voor de klant. Als er sprake is van franchise, dient de franchisegever (en trouwens ook de franchisenemer) ervoor te zorgen dat voor een derde duidelijk is met welke onderneming zij te maken heeft.
De franchisegever in kwestie had duidelijke instructies moeten geven aan haar zelfstandige franchisenemer om voor eigen rekening en risico te handelen. Nu dat niet is gebeurd of er niet is toegezien op de naleving van dit soort instructies, komen de gevolgen daarvan (mede) voor rekening en risico van de franchisegever.
Het is daarom van belang dat een franchisegever regelmatig controleert of zijn franchisenemers op de juiste manier hun onderneming drijven.
DOEN Legal Blog

Franchiseovereenkomst of dealerovereenkomst?
3 minOp 24 mei 2023 sprak de Rechtbank Amsterdam een belangrijk vonnis uit in een zaak tussen een autofabrikant en diens verenigde importeurs. De vraag die voorlag was of de distributieafspraken tussen hen, anders dan de benaming, kwalificeert als franchiseovereenkomst.

Maaltijdbezorgers Deliveroo, werknemer of zzp'er?
6 minOp 24 maart 2023 heeft de Hoge Raad in Nederland besloten dat de maaltijdkoeriers van Deliveroo geen zzp'ers zijn, maar werknemers met een arbeidsovereenkomst. Ondanks dat ze werkten op basis van een opdracht en ingeschreven stonden bij de KvK, hebben ze recht op bescherming volgens het arbeidsrecht, zoals ontslagbescherming en recht op loondoorbetaling bij ziekte en vakantie. Dit is relevant voor veel zzp'ers in Nederland die misschien meer werknemer zijn dan zelfstandige, en voor opdrachtgevers die het risico lopen geconfronteerd te worden met werkgeversverplichtingen.


Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden
2 minVandaag is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. Deze code is een verbetering van de "oude" Milieu Reclame Code en is breder en duidelijker dan zijn voorganger.

Ieder franchisecontract voldoet aan de Wet Franchise!
3 minPer 1 januari 2023 moeten alle franchisecontracten voldoen aan de Wet Franchise. Niet alleen nieuw gesloten contracten. maar ook alle al langer lopende franchisecontracten. Als het goed is voldoet nu dus ieder franchisecontract aan de Wet Franchise.

Goodwillvergoeding bij einde franchiseovereenkomst
1 minOp 1 januari 2021 is de Wet franchise in werking getreden. De wet is bedoeld om de balans in de franchisesamenwerking te herstellen door franchisenemers meer bescherming te bieden vóór het aangaan van de franchiseovereenkomst, tijdens de looptijd daarvan en bij het einde van de franchiserelatie.

Waarom je jouw intellectuele eigendom moet beschermen
2 minHeb jij jouw intellectuele eigendom al beschermd? Uit Europees onderzoek blijkt dat veel ondernemers deze vraag met ‘nee’ moeten beantwoorden. Minder dan 5 procent van de Nederlandse ondernemers hebben hun merk, vormgeving, model, octrooi of kwekersrecht geregistreerd.

Mag je duurzaamheidsafspraken maken met collega-bedrijven?
2 minDuurzaamheid is een belangrijk thema. Duurzaamheid is goed voor mens, dier en milieu. Bovendien is het behalen van de Europese klimaatdoelen noodzakelijk om ingrijpende klimaatverandering te voorkomen.

Auteursrechtconflict Sonja Bakker: waarom je de creatie van een ander niet zomaar moet delen
2 minIn verschillende media was het te horen en te lezen. Sonja Bakker heeft recepten en foto’s van verschillende foodbloggers overgenomen op haar Instagrampagina.

Milieubewuste of misleidende reclame voor koffie?
2 minEigenlijk is het reclamerecht in de kern heel eenvoudig: je mag niet misleiden. Roep je iets? Zorg dan dat het klopt wat je zegt. Klopt het niet, dan maak je al gauw misleidende reclame en dat is niet toegestaan.

Kun je een aangeboden franchisecontract intrekken?
2 minEen overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding.

Beperkte bescherming beschrijvende handelsnaam
1 minBeschrijvende handelsnamen duiken overal op. Ook franchisegevers maken er gebruik van. Ze kunnen nuttig zijn. Het is goed voor de online vindbaarheid en de consument weet precies waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Maar elk voordeel heeft ook zijn nadeel. Voor een beschrijvende handelsnaam geldt namelijk dat het lastiger is om op te treden tegen een concurrent die dezelfde handelsnaam gaat voeren. Zo ondervond ook de franchiseformule VR Arcade.

ACM start onderzoek naar misleidende reclame duurzame producten
2 minDe winkels liggen vol met duurzame producten. Maar zijn deze producten wel echt duurzaam? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dit niet altijd het geval is. Veel bedrijven zetten onjuiste beweringen op hun product om de consument te misleiden hun product te kopen.

De knowhow van de franchiseformule verdient bescherming
3 minKnowhow is (naast de gemeenschappelijke naam) misschien wel één van de meest belangrijke onderdelen van een franchiseformule. Het succes van de formule is namelijk vaak afhankelijk van deze knowhow. De unieke kennis en werkwijze maakt het voor de franchisenemer aantrekkelijk om zich aan te sluiten bij de franchiseformule in plaats van te ondernemen daarbuiten om.

Ben voorzichtig met kritiek op je concurrent
2 minHet aanbod van bouwkundigen is groot. Zij concurreren allen op dezelfde markt. Dan wil het nog wel eens gebeuren dat de ene bouwkundige openlijk en met succes kritiek uit op de concurrent.

De Tony’s lookalike-repen, hoe zit dat juridisch?
1 minSinds gisteren liggen vier opvallende verpakkingen van Tony’s Chocolonely in de winkelschappen. Deze verpakkingen lijken veel op bekende chocoladerepen. Misschien heb je wel twee keer moeten kijken toen je de repen in de winkel zag liggen. Het is geen toeval dat Tony’s kiest voor deze lay-out. Op deze manier wil zij namelijk aandacht vragen voor misstanden in de chocolade-industrie. In deze industrie is illegale kinderarbeid en moderne slavernij nog altijd een probleem.

Duurzame keurmerken – kies zorgvuldig en misleid niet
2 min“Keurmerken groeien sterker dan de markt in 2020“, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail. De omzet van producten met duurzame keurmerken steeg namelijk met maar liefst 15%. En dat was een stuk meer dan de omzetstijging van de supermarkten in het algemeen

2020 influencers & reclame
2 minInfluencers zijn niet alleen populair bij hun volgers maar ook bij adverteerders. Influencers hebben namelijk een veel groter bereik dan traditionele media. Tegelijkertijd zijn zij aan veel minder regels en wetten gebonden. Wel zijn er de afgelopen jaren diverse Codes opgesteld, zoals de Social Code of de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Hierin wordt aangegeven hoe een Influencer idealiter moet communiceren dat er sprake is van een gesponsorde uiting. Maar het navolgen van deze codes is facultatief en niet afdwingbaar. Om die reden gaan influencers verschillend om met het maken van reclame en is transparantie vaak ver te zoeken. Ik schreef daar al eerder over.

Het beschermen van een idee of concept
2 minHet komt vaker voor dan je denkt. Je hebt een origineel idee bedacht, je ontwikkelt het verder en brengt het op de markt en binnen no time brengt jouw concurrent hetzelfde product op de markt. Dit hoeft niet te gebeuren, je kunt namelijk voorkomen dat iemand met jouw idee aan de haal gaat. Het beschermen van de uitwerking van een concept hoeft namelijk niet zo ingewikkeld te zijn.

Inbreuk op mijn merk. Wat kan ik doen?
2 minStel, je hebt hard gewerkt aan het opbouwen van jouw merk en het bedrijf daaromheen. Dan wil je natuurlijk niet dat iemand jouw merk gebruikt of een teken dat daarop lijkt. Gelukkig kan je diegene erop aanspreken als blijkt hij dat inbreuk maakt op jouw merkenrecht. Wil je weten hoe je dit moet aanpakken? Lees dan verder!