Zo maak je wél reclame voor je duurzame product of dienst

Duurzaamheid Reclamerecht

Tel je als ondernemer eigenlijk nog wel mee als je je niet bezighoudt met duurzaamheid? Je zou haast zeggen van niet, nu steeds meer consumenten bewust kiezen voor duurzame producten. Om die reden lijken bedrijven zich ‘groen’ waarbij ze soms uit de bocht vliegen omdat ze zich in hun reclame duurzamer presenteren dan ze daadwerkelijk zijn. 

Weg geloofwaardigheid

Er zijn ondernemers die consumenten bewust misleiden. Toch kan het voorkomen dat jij je uit over-enthousiasme duurzamer voordoet dan je daadwerkelijk bent. En of je dat nu bewust of onbewust doet, de gevolgen zijn hetzelfde. Je zet de consument op het verkeerde been. Bovendien treedt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) inmiddels op tegen greenwashing. Houd je je niet aan de richtlijnen van de ACM, dan riskeer je een aanzienlijke boete. 

Een goed moment dus om het reclamemateriaal voor jouw duurzame product, dienst of bedrijf eens onder de loep te nemen. Want zeg nou zelf, het zou toch zonde zijn als jouw duurzaamheidsinspanningen teniet worden gedaan door een ongeloofwaardig karakter? Met deze 5 tips overkomt jou dat niet. 

1. Ben eerlijk, concreet en duidelijk

Het spreekt eigenlijk voor zich: wees eerlijk. Verduurzaming gaat vaak in kleine stapjes. Voor sommige bedrijven kan het niet snel genoeg gaan want dat is toch wat de consument wil? Maar overdrijf niet. Beloof niet meer dan je waar kan maken en wees duidelijk en concreet. 

Neem het volgende voorbeeld. Je verkoopt T-shirts die voor 80 procent bestaan uit biologisch katoen. Je vertelt de consument dat de T-shirts zijn gemaakt van biologisch katoen. Niets aan gelogen zou je denken. Toch is dit een vorm van greenwashing. Je moet namelijk duidelijk vermelden dat het product maar voor 80 procent uit biologisch katoen bestaat. Een overdrijving is snel gemaakt.

2. Verzamel bewijs en gebruik feiten

Je kan niet zomaar verkondingen dat jouw product duurzaam is zonder dat je het kan onderbouwen met bewijs. Gebruik wetenschappelijke artikelen of internationale normen om je verhaal te ondersteunen.

Let ook op dat je regelmatig checkt of jouw product nog wel zo duurzaam is als je verkondigt. Technische vooruitgang en nieuwe wetten zorgen ervoor dat je misschien minder duurzaam bent dan je was. 

Laten we nog even teruggaan naar het voorbeeld gaan van Albert Heijn. De supermarkt gebruikte een absolute term, klimaatneutraal, maar kon dit nog niet wetenschappelijk hard maken. Mede daarom wordt de campagne bestempeld als misleidend. Vage en absolute termen zoals milieuvriendelijk, duurzamer en groen, zijn moeilijk te bewijzen. Gebruik ze dus niet zomaar.   

3. Vergelijk je jouw product met die van een concurrent? Doe dit dan op een eerlijke manier

Je mag jouw product vergelijken met dat van een concurrent. Maar let op, doe dit wel eerlijk. Ten eerste mag je jezelf alleen vergelijken met een bedrijf of product dat voorziet in dezelfde behoefte of dat hetzelfde doel dient.

Ook is het gebruik van percentages of absolute waarden verstandig. Stellen dat iets ‘een stuk zuiniger’ of ‘veel groener’ is, is te vaag en abstract en kan daarmee snel misleidend zijn. Verkondig jij in een reclamecampagne “in Nederland presteren wij het beste op het gebied van energietransitie”, zonder enige uitleg? Dan levert dit zeer zeker een oneerlijke vergelijking op.  

4. Beschrijf toekomstige duurzaamheidsambities concreet en meetbaar

Heb je met jouw bedrijf duurzaamheidsambities? Daar mag je over vertellen. Gebruik de communicatie over jouw duurzaamheidsambities alleen al er een duidelijk plan is voor het behalen van deze duurzaamheidsambities.

5. Gebruik alleen afbeeldingen en keurmerken als jouw product echt duurzaam is

De mens is visueel ingesteld. Eén afbeelding zegt soms meer dan duizend woorden. Zorg dat je geen afbeelding gebruikt die een verkeerde indruk wekt. Wordt energie niet met behulp van windmolens opgewekt, toon die dan ook niet in je reclame. Hetzelfde geldt voor keurmerken: als je een keurmerk gebruikt moet je ook aan de voorwaarden daarvan voldoen.  Doe je dat niet, dan kan sprake zijn van greenwashing zonder ook maar één woord te gebruiken.

Onderneem actie!

(On)bewust gaat er nog vaak iets mis als het gaat om het promoten van duurzame producten. De consument is mondiger en de ACM heeft een middel in handen gekregen om handhavend op te treden. Onverstandig dus om jouw reputatie nog langer op het spel zetten. 

Maar misschien nog wel belangrijker is dat het hoog tijd is om een eerlijk speelveld te creëren, zodat ondernemers die zich daadwerkelijk inzetten voor een duurzamere wereld daarvoor worden beloond.  

Profielafbeelding Debbie Zwanikken

Contactinformatie

Debbie Zwanikken

Advocaat

06 53451737
debbie@doenlegal.nl Socials

DOEN Legal Blog