Influencers
Influencers krijgen steeds meer te maken met regelgeving. Daarnaast wordt er ook steeds meer gecontroleerd of influencers wel aan de relevante wet- en regelgeving voldoen.
Influencermarketing
Als influencer word je vaak benaderd door bedrijven om een bepaald product of een bepaalde dienst te promoten. Bij het promoten van producten van derden gelden verschillende regels waaraan je je moet houden. Deze regels staan opgesomd in de Mediawet, Nederlandse Reclame Code en de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. De kern van deze wet- en regelgeving is dat content met reclame voldoende transparant en duidelijk moet zijn. Jouw volger en/of abonnee moet duidelijk zijn dat er sprake is van een commerciële boodschap. Als je meer dan 500.000 volgers/abonnees hebt op YouTube, TikTok of Instagram dan gelden er zelfs aanvullende reclameregels. Zo moet je je bijvoorbeeld aanmelden bij het Commissariaat voor de Meidia, Stichting Reclame Code en NICAM (Kijkwijzer).
Ben je benieuwd aan welke regels je je precies moet houden? Wij leggen het graag aan je uit.
Intellectuele Eigendomsrechten
Als influencer zet je jezelf vaak neer als een merk. Om te voorkomen dat anderen zonder jouw toestemming gebruik maken van jouw merknaam en/of logo is het verstandig om jouw merk te registeren. Je verkrijgt dan een merkenrecht, dit recht geeft jou een exclusief recht om een ander te verbieden om het merk te gebruiken zonder jouw toestemming. Stel je lanceert een kledinglijn, een sieradenlijn en/of een andere eigen productlijn dan wil je voorkomen dat er namaakproducten op de markt komen. Met een merkregistratie in handen kun je een ander verbieden om deze namaakproducten te produceren en te verkopen.
Heb jij hulp nodig bij het registeren van jouw merk? Of heb jij geconstateerd dat er inbreuk wordt gemaakt op jouw merkenrecht? Wij kunnen je hierbij helpen.
Contracten
Waarschijnlijk willen veel merken een samenwerking met jou aangaan. In dat geval is het belangrijk om afspraken goed op papier te zetten. Het is natuurlijk belangrijk dat de contractuele afspraken in lijn zijn met de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing en overige wetgeving. Maar ook het is belangrijk dat je bijvoorbeeld met jouw management goede afspraken maakt, bijvoorbeeld over hoe de overeenkomst kan worden beëindigd en wat de gevolgen daarvan zijn. Het is verstandig om een contract te laten controleren of op te laten stellen door een advocaat om onnodige conflicten en verrassingen te voorkomen.
DOEN Legal Blog

Bert-Jan van den Akker spreekt op BMM Voorjaarsvergadering
1 minVorige week was onze collega Bert-Jan van den Akker een van de sprekers tijdens de Voorjaarsvergadering van de BMM, de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht.

Diederik Molier nieuwe partner DOEN Legal
2 minWe zijn het jaar 2025 goed van start gegaan.

Auteursrecht op Mickey Mouse vervallen
2 minPer 1 januari 2024 is in de Verenigde Staten het auteursrecht op Mickey Mouse, zoals afgebeeld in de animatiefilm Steamboat Willie uit 1928 komen te vervallen. De reden hiervoor is dat auteursrecht in de Verenigde Staten 95 jaar geldig is en Steamboat Willie was het debuut van de muis van The Walt Disney Company. In Nederland kennen we soortgelijke wetgeving. Hier vervalt het auteursrecht op een werk 70 jaar na het overlijden van de maker.
Zo maak je wél reclame voor je duurzame product of dienst
3 minEr zijn ondernemers die consumenten bewust misleiden. Toch kan het voorkomen dat jij je uit over-enthousiasme duurzamer voordoet dan je daadwerkelijk bent. En of je dat nu bewust of onbewust doet, de gevolgen zijn hetzelfde. Je zet de consument op het verkeerde been. Bovendien treedt de Autoriteit Consument & Markt inmiddels op tegen greenwashing. Houd je je niet aan de regels, dan riskeer je een aanzienlijke boete.


De Tony’s lookalike-repen, hoe zit dat juridisch?
1 minSinds gisteren liggen vier opvallende verpakkingen van Tony’s Chocolonely in de winkelschappen. Deze verpakkingen lijken veel op bekende chocoladerepen. Misschien heb je wel twee keer moeten kijken toen je de repen in de winkel zag liggen. Het is geen toeval dat Tony’s kiest voor deze lay-out. Op deze manier wil zij namelijk aandacht vragen voor misstanden in de chocolade-industrie. In deze industrie is illegale kinderarbeid en moderne slavernij nog altijd een probleem.