Wet Franchise
De Franchisewet (Wet Franchise) is ingevoerd op 1 januari 2021.
De wet is in het leven geroepen om de positie van de franchisenemers ten opzichte van de franchisegever te versterken. De gedachte daarachter is dat een franchisegever een zeker overwicht heeft ten opzichte van zijn franchisenemers, waardoor er onredelijke situaties voor franchisenemers kunnen ontstaan.
De Wet Franchise gaat uit van het principe dat de samenwerkingspartners zich hebben te gedragen als ‘goed franchisegever’ en ‘goed franchisenemer’. Daarbij dient niet alleen het eigen belang en het belang van de ander, maar ook het collectieve belang van de keten in acht te worden genomen. Als er toch een belangenconflict ontstaat, dan moeten partijen de redelijkheid en billijkheid in acht nemen en in goed overleg tot een oplossing proberen te komen.
Medemenselijk handelen is wat er wordt gevraagd.
Een klein stukje geschiedenis
Na een lange periode van overleg, politieke discussie en een poging tot zelfregulering vanuit de markt door middel van het introduceren van een gedragscode is de Wet franchise vanaf 1 januari 2021 geldend recht.
Voor die tijd was de franchiseovereenkomst een onbenoemde overeenkomst. Dat wil zeggen dat het algemene deel van de bepalingen van het verbintenissenrecht van toepassing was, maar dat er geen specifieke wettelijke (afwijkende of aanvullende) spelregels golden, zoals dit bijvoorbeeld wel het geval is bij huurovereenkomsten of arbeidscontracten.
De samenwerkingsvorm franchise kwam wel steeds vaker in het nieuws en vaak niet positief. De oorzaak daarvan was niet alleen hoogoplopende discussies tussen franchisegevers en franchisenemer over de wederzijdse rechten en plichten, maar ook het adagium: onbekend maakt onbemind. Vaak was de werkelijkheid achter dit soort nieuwsberichten vele malen genuanceerder dan uit de berichten zelf bleek. En speelden emoties zoals bij alle rechtszaken een grote rol. Toch heeft de toenemende aandacht in de pers wel de discussie op gang gebracht in politiek Nederland.
Minister Kamp van Economische Zaken was in 2016 van plan de Nederlandse Franchise Code wettelijk te verankeren. Die gedragscode was in overleg tussen groepen franchisenemers en franchisegevers tot stand gekomen, maar had geen officiële of wettelijke status. Er was dus geen verplichting om aan die gedragscode te voldoen. In 2017 is onder leiding van Staatssecretaris Keijzer besloten tot wetgeving over te gaan.
Op 1 januari 2021 is de Wet franchise in werking getreden. Voor een aantal verplichtingen geldt een overgangstermijn tot aan 1 januari 2023. Vanaf laatstgenoemde datum is de wet in volle omvang van toepassing.
De Wet Franchise
Met de inwerkingtreding van de Wet Franchise is de franchiseovereenkomst een benoemde overeenkomst geworden. Welke extra verplichtingen brengt dat met zich?
Verstrekken (financiële) gegevens
De beoogd franchisenemer is verplicht aan de franchisegever informatie te verschaffen over zijn financiële positie, voor zover deze redelijkerwijs van belang is voor het sluiten van de franchiseovereenkomst.
De franchisegever is op zijn beurt verplicht aan de beoogde franchisenemer tijdig, dat wil zeggen vier weken voor de ondertekening van de overeenkomst, informatie over zijn financiële positie én financiële gegevens met betrekking tot de beoogde locatie van de franchise-onderneming te verschaffen. Denk daarbij ook aan historische resultaten en/of benchmarks. De franchisegever is niet verplicht om prognoses te (laten) maken, maar als hij die al op de plank heeft liggen dan moet hij deze wel verstrekken.
Daarnaast dient ook de (concept)franchiseovereenkomst en alle overige informatie die redelijkerwijs relevant kan zijn voor de beoogde franchisenemer vier weken voorafgaand aan ondertekening te worden toegezonden.
In de tussenliggende periode mag de overeenkomst niet ten nadele van de franchisenemer worden aangepast. Gebeurt dat toch, dan gaat er opnieuw een termijn van vier weken lopen. Verder mogen in die periode geen betalingen of investeringen door de franchisenemer worden gedaan. De termijn van 4 weken wordt ook wel de standstill-periode genoemd.
Wij adviseren franchisegevers om deze verplichtingen nauwgezet te volgen. De consequenties van het niet naleven zijn groot.
Inhoud franchiseovereenkomst
De franchiseovereenkomst kent verder ook inhoudelijk een aantal spelregels en criteria. Denk aan de goodwillbepaling, het non-concurrentiebeding en drempelbedragen voor een eenzijdig wijzigingsbeding.
Goodwill
Volgens de Wet franchise bepaalt de franchiseovereenkomst in ieder geval of er goodwill aanwezig is in de onderneming van de franchisenemer en, zo ja, welke omvang de goodwill heeft en in welke mate deze aan de franchisegever is toe te rekenen.
Er dient te worden opgenomen in het franchisecontract of de goodwill die aan de franchisenemer is toe te rekenen, wordt vergoed als de onderneming na afloop van de overeenkomst wordt voortgezet door een derde of door de franchisegever.
Hierbij wordt wel gezegd dat een franchisenemer die instapt bij een zeer succesvolle, bekende franchiseformule, zelf mogelijk niet veel goodwill toevoegt. Dit is anders bij een nieuwe, onbekende franchiseformule waar een franchisenemer bijdraagt aan het vergroten van de naamsbekendheid van de formule.
Non-concurrentiebeding
De Wet franchise stelt eisen aan de non-concurrentiebepaling die doorgaans in de franchiseovereenkomst is opgenomen. Zo’n non-concurrentiebeding moet schriftelijk zijn overeengekomen, mag uitsluitend betrekking hebben op op concurrerende activiteiten, moet noodzakelijk zijn om de knowhow van de franchiseformule te beschermen, mag maximaal één jaar geldig zijn na afloop van de overeenkomst en heeft alleen betrekking op het geografisch gebied waarin de franchisenemer actief was.
Drempelbedragen
Nieuw is dat de franchisegever, ook als hij zichzelf de bevoegdheid heeft voorbehouden om wijzigingen door te voeren door middel van een eenzijdig wijzigingsbeding, de instemming nodig heeft van de franchisenemers. Dit geldt met name als de wijzigingen vragen om investeringen of kosten aan de kant van de franchisenemers of als er financiële gevolgen te voorzien zijn.
Het is toegestaan om drempelbedragen in het contract op te nemen. Op die manier hoeft er geen instemming gevraagd te worden voor kleine investeringen. Als er géén concreet bedrag is vastgelegd in de franchiseovereenkomst, dan geldt dat alle wijzigingen in de franchiseformule met financiële gevolgen voor franchisenemers instemming van eenieder of de meerderheid vereist is.
Wij adviseren franchisegevers dan ook om een duidelijk drempelbedrag op te nemen in de franchiseovereenkomst.
Conclusie
De Wet franchise vraagt om extra aandacht van franchisegevers bij het opstellen van franchiseovereenkomsten en het aangaan daarvan. De positie van franchisenemers is namelijk behoorlijk versterkt.
Wij ondersteunen franchisegevers hierbij. Ook (potentiële) franchisenemers die zich afvragen of de aan hun aangeboden franchiseovereenkomst voldoet aan de Wet franchise kunnen met ons contact opnemen.
DOEN Legal Blog
David Beckham wint rechtszaak
1 minDavid Beckham heeft met zijn bedrijf DB Ventures, een rechtszaak gewonnen tegen maar liefst 150 verkooppunten, die namaakproducten van hem aanboden. Er werden onder meer kleding, parfum, voetballen, haarproducten, horloges en sieraden onderdelen naam van de oud voetballer verkocht. De bedrijven moeten per direct stoppen met de verkoop.
Lego Group rechtszaak
1 minVandaag dient er een kort geding bij de Rechtbank Noord-Nederland over het merk LEGO van the LEGO Group.Het Deense bedrijf start de procedure tegen HA bricks, een Nederlands bedrijf dat treinreplica’s van LEGO-stenen maakt, om die vervolgens te verkopen. Het bedrijf maakt daarbij gebruik van de naam LEGO en hiertegen richt zich het bezwaar.
Koopjesplatform TEMU
2 minTEMU is een Chinese website waar je van alles kunt kopen. Van kleding tot cosmetica en van electronica tot huishoudelijke producten. Het belangrijkste selling point van dit verkoopplatform is echter de prijs: alles is spotgoedkoop. Ook is het mogelijk om gratis producten te ontvangen door bijvoorbeeld links door te sturen naar familie en vrienden. Het is dan ook niet vreemd dat dit platform steeds populairder wordt.
Namaakproducten zijn een groot probleem
1 minNamaakproducten zijn een groot probleem. De laatste jaren treedt webwinkel Amazon echter hard op tegen (de aanbieders van) nepproducten op haar platform. Hierdoor heeft het Amerikaanse bedrijf vorig jaar wereldwijd meer dan zeven miljoen namaakspullen in beslag genomen.
The Body Shop vraagt faillissement aan van de eigen winkels.
2 minWat gebeurt er met de franchise winkels?
Overwinning rechtszaak tegen KLM
1 minMilieuorganisatie Fossielvrij NL heeft gisteren een rechtszaak tegen KLM gewonnen over greenwashing. De Rechtbank Amsterdam oordeelde dat de luchtvaartmaatschappij in reclamecampagnes haar initiatieven op het gebied van duurzaamheid te positief voorstelde.
Super League kan zich niet als merk registreren
2 minBijna drie jaar geleden, besloten twaalf bekende Europese voetbalclubs een nieuwe voetbalcompetitie te starten, waar alleen de allerbeste clubs uit Europa aan mee zouden mogen doen. De naam voor dit elite toernooi was al snel gevonden: Super League.
Amerikaanse rappers aangeklaagd voor gebruik van muzieknummer
2 minDe Amerikaanse rappers Ye en Ty Dolla $ign zijn aangeklaagd door de erfgenamen van Donna Summer, omdat zij zonder toestemming onderdelen van het nummer 'I Feel Love' hebben nagemaakt en verwerkt in een nieuw nummer. De nabestaanden eisen een schadevergoeding.
Misleidende reclame bij formule 1
2 minDit weekend begint het nieuwe Formule 1 seizoen met de Grand Prix van Bahrein en -toeval of niet - afgelopen week zijn er zowel in Nederland als in het Verenigd Koninkrijk diverse klachten ingediend bij de reclamewaakhonden van die landen over misleidende reclames die de olieproducent en F1 sponsor Saudi Aramco maakt voor ‘advanced’ en ‘low carbon fuels’ in de Formule 1 en de bredere transportsector.
Tony Chocolonely maakt inbreuk op Milka's merk
3 minDe bekende chocoladeproducent Tony's Chocolonely staat er om bekend dat ze de misstanden in de cacao-industrie willen aanpakken. Zo willen ze dat cacaoboeren een eerlijk een leefbaar inkomen krijgen. Als onderdeel van de campagne ‘Tony’s Fair Alternative’ was er een advertentie op de website van Tony’s Chocolonely geplaatst waarop chocoladerepen stonden afgebeeld die erg lijken op repen van bekende merken zoals Twix, Kitkat en Milka. Daarbij stond de tekst: ‘Komt dit u bekend voor? Smaakt hetzelfde, maar betaal een eerlijke prijs’.
Kort geding door Bospop
2 minAls je een kort geding aanspant, moet je als eiser aantonen dat je een spoedeisend belang hebt bij je vordering. Als je geen spoedeisend belang hebt, moet je namelijk een bodemprocedure voeren, zo is de regel. In veel gevallen is dat vereiste van spoedeisend belang een formaliteit, maar heel soms is het voor de rechter een reden om de eiser niet ontvankelijk te verklaren. Afgelopen week is er een vonnis in kort geding gewezen, waarbij dat het geval was.
Terugroepactie Babboe bakfietsen
2 minBabboe moet de handel van bakfietsen staken, omdat de veiligheid van de fietsen niet geborgd is. Zodra aangetoond is dat de fietsen veilig zijn, mogen ze weer verkocht worden. Bij een aantal typen van de fiets, zijn de geconstateerde risico’s zodanig ernstig, dat de NVWA een terugroepactie (product recall) heeft geëist.
Muzieklabel verwijdert muziek op TikTok
2 minRecent heeft het Amerikaanse muzieklabel Universal Music Group alle muziek van haar artiesten van TikTok verwijderd. De reden hiervoor is het feit dat de geldende afspraken over het muziekgebruik op TikTok afliepen en dat het niet lukte om tot een nieuwe deal te komen. Universal stelt dat het bedrijf achter TikTok, ByteDance, geen eerlijke prijs wil betalen voor de muziekrechten. TikTok laat op haar beurt weten teleurgesteld te zijn dat Universal "zijn eigen hebzucht belangrijker vindt dan de belangen van zijn artiesten".
Geen aansprak voor Waylon op toekomstige royalty's
2 minDe Rechtbank Rotterdam heeft afgelopen week bepaald dat de zanger Waylon geen aanspraak kan maken op een voorschot op toekomstige royalty's. Deze royalty's zou hij kunnen krijgen op grond van een overeenkomst met het bedrijf Ultraviolet Fashion. De zanger had in 2022 een deal gesloten om samen met Ultraviolet Fashion zijn eigen ondergoedlijn te lanceren, genaamd Ultraman. Volgens het contract zou hij recht hebben op een voorschot van 50.000 euro op de toekomstige royalty's.
Nyck de Vries verliest rechtszaak tegen investeringsmaatschappij
2 minNyck De Vries heeft een rechtszaak tegen investRand, de investeringsmaatschappij van Jeroen Schothorst, verloren. Hierdoor moet de voormalig Formule 1-coureur een bedrag van maar liefst 250.000 euro terugbetalen. Dit bedrag had De Vries in 2018 geleend van Schothorst om mee te kunnen doen in de Formule 2. De voorwaarde was dat als De Vries voor eind 2022 vast in de Formule 1 zou rijden, hij dit bedrag zou moeten terugbetalen én 50 procent van zijn inkomsten zou moeten delen met Schothorst. Maar als De Vries voor eind 2022 niet als Formule 1-coureur actief zou zijn, zou De Vries niets aan de investeringsmaatschappij verschuldigd zijn.
Publicist Health schikt voor 350 miljoen dollar
2 minHet Amerikaanse reclamebureau Publicis Health heeft met alle Amerikaanse staten een schikking van 350 miljoen dollar getroffen. Het reclamebedrijf zou jarenlang zeer verslavende zware pijnstillers hebben gepromoot en daarmee een rol hebben gespeeld in de opiatencrisis die de afgelopen twintig jaar in de VS meer dan 500.000 levens heeft geëist.
Het verkooprecht van een sterk merk kwijtraken
2 minHet verkooprecht van een sterk merk kwijtraken, is een hard gelag voor een winkelier. En het komt steeds vaker voor.
'Pokemon met Pistolen'
2 min'Pokemon met pistolen'. Zo wordt de computergame hashtag#Palworld van het Japanse bedrijf Pocket Pair Entertainment genoemd en dat is niet voor niets. De monsters in de spelwereld lijken erg veel op de bekende Pokémon karakters. Je kunt als speler meer dan honderd monsters verzamelen en die hebben net als in Pokémon bepaalde sterkten en zwaktes. Een gebruiker op X maakte vergelijkingsvideo's van de 3D-modellen uit beide games en zag maar kleine verschillen tussen monsters in Palworld en die uit de Nintendo Switch-games Pokémon Sword en Shield.
Philips dagvaardigt Boombrush wegens inbreuk modelrecht
2 minPhilips heeft de Nederlandse start-up Boombrush gedagvaard, omdat het ontwerp van haar elektrische tandenborstel inbreuk zou maken op het hashtag#modelrecht van de Sonicare DiamondClean-tandenborstel van Philips.
Dreigt uw bedrijf failliet te gaan?
2 minOverleg dan tijdig met uw schuldeisers en maak betalingsafspraken. Het zal u verbazen hoeveel er mogelijk is. Lukt het niet om een akkoord te bereiken met al uw schuldeisers, dan kunt u de rechtbank vragen om uw herstelplan goed te keuren. hashtag#WHOA
Oppassen met verregaande merkinbreuken
2 minMet een merkrecht kun je een ander, die een overeenstemmend merk gebruikt voor dezelfde producten aanpakken. Zeker als je een merk hebt dat heel erg bekend is. Toch moet je wel oppassen dat je daarbij niet je hand overspeelt. Dat laatste lijkt nu aan de hand te zijn met Red Bull.
Apple moet per direct stoppen met verkoop nieuwste smartwatches
1 minApple moet van de rechter in de Verenigde Staten per direct stoppen met de verkoop van zijn nieuwste smartwatches. Het gaat om de Series 9- en Ultra 2 smartwatches.
Copyright versus right to copy?
2 minEr wordt weleens gezegd: 'In China betekent Copyright, the Right to Copy.' Dat adagium lijkt ook weer van toepassing te zijn, nu de Chinese onlinewinkel SHEIN wordt beschuldigd van het kopiëren van een populaire ronde schoudertas van UNIQLO. SHEIN staat in de markt al langere tijd bekend om het aanbieden van (niet altijd originele) kleding tegen zeer lage prijzen.
ACM tikt HelloFresh op de vingers
3 minDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft het bedrijf HelloFresh op de vingers getikt nadat zij verschillende klachten had ontvangen van klanten die ongewild een abonnement op de maaltijdboxen van het bedrijf waren aangegaan.
Begrenzingen vrijheid van meningsuiting
3 minVrijheid van meningsuiting is een prachtig grondrecht, maar het is geen vrijbrief om maar klakkeloos alles over iedereen te mogen roepen. Er zijn grenzen en dat die grenzen meer dan ooit nodig zijn, blijkt uit twee incidenten die zich binnen 24 uur hebben voorgedaan.
Gezichtsverlies voor Jan Smit?
2 minJan Smit heeft tevergeefs geprobeerd om zijn gezicht als merk te registreren. Het EUIPO - European Union Intellectual Property Office heeft geoordeeld dat het gezicht van de zanger en presentator niet uniek genoeg is om voor een merkregistratie in aanmerking te komen.
Eerlijk, gezond en veilig werk is belangrijk
2 minEn toch worden de wettelijke regels daarvoor regelmatig overtreden. Er wordt te lang doorgewerkt, door te jonge werknemers en tegen een te laag loon.
Wet franchise blijkt flexibeler: Standstill-periode in de praktijk
4 minSamenwerken nog vóór het ondertekenen van de franchiseovereenkomst kan een rol spelen bij de beoordeling of een franchisenemer de franchiseovereenkomst later kan vernietigen.
Onderzoek naar eiwitrijke producten
2 minDe Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft onderzoek gedaan naar levensmiddelen die veel eiwitten bevatten. De NVWA onderzocht 54 producten. Bijna de helft hiervan (25) bedient zich van misleidende (gezondheid)claims die niet kunnen worden waargemaakt en die bovendien slecht zijn onderbouwd. Het gaat dan om claims als: "bomvol unieke ingrediënten die bijdragen aan een gezonde levensstijl" en "Eiwitdieet? Afslanken? Een lekker tussendoortje, maar toch verantwoord afvallen? Het kan!" Dergelijke claims zijn niet concreet en (onvoldoende) onderbouwd, waardoor ze niet zijn toegestaan.
Auteursrecht op Mickey Mouse vervallen
2 minPer 1 januari is in de Verenigde Staten het auteursrecht op Mickey Mouse, zoals afgebeeld in de animatiefilm Steamboat Willie uit 1928 komen te vervallen. De reden hiervoor is dat auteursrecht in de Verenigde Staten 95 jaar geldig is en Steamboat Willie was het debuut van de muis van The Walt Disney Company. In Nederland kennen we soortgelijke wetgeving. Hier vervalt het auteursrecht op een werk 70 jaar na het overlijden van de maker.
Franchiseovereenkomst of dealerovereenkomst?
3 minOp 24 mei 2023 sprak de Rechtbank Amsterdam een belangrijk vonnis uit in een zaak tussen een autofabrikant en diens verenigde importeurs. De vraag die voorlag was of de distributieafspraken tussen hen, anders dan de benaming, kwalificeert als franchiseovereenkomst.
Maaltijdbezorgers Deliveroo, werknemer of zzp'er?
6 minOp 24 maart 2023 heeft de Hoge Raad in Nederland besloten dat de maaltijdkoeriers van Deliveroo geen zzp'ers zijn, maar werknemers met een arbeidsovereenkomst. Ondanks dat ze werkten op basis van een opdracht en ingeschreven stonden bij de KvK, hebben ze recht op bescherming volgens het arbeidsrecht, zoals ontslagbescherming en recht op loondoorbetaling bij ziekte en vakantie. Dit is relevant voor veel zzp'ers in Nederland die misschien meer werknemer zijn dan zelfstandige, en voor opdrachtgevers die het risico lopen geconfronteerd te worden met werkgeversverplichtingen.
Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden
2 minVandaag is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. Deze code is een verbetering van de "oude" Milieu Reclame Code en is breder en duidelijker dan zijn voorganger.
Ieder franchisecontract voldoet aan de Wet Franchise!
3 minPer 1 januari 2023 moeten alle franchisecontracten voldoen aan de Wet Franchise. Niet alleen nieuw gesloten contracten. maar ook alle al langer lopende franchisecontracten. Als het goed is voldoet nu dus ieder franchisecontract aan de Wet Franchise.
Goodwillvergoeding bij einde franchiseovereenkomst
1 minOp 1 januari 2021 is de Wet franchise in werking getreden. De wet is bedoeld om de balans in de franchisesamenwerking te herstellen door franchisenemers meer bescherming te bieden vóór het aangaan van de franchiseovereenkomst, tijdens de looptijd daarvan en bij het einde van de franchiserelatie.
Waarom je jouw intellectuele eigendom moet beschermen
2 minHeb jij jouw intellectuele eigendom al beschermd? Uit Europees onderzoek blijkt dat veel ondernemers deze vraag met ‘nee’ moeten beantwoorden. Minder dan 5 procent van de Nederlandse ondernemers hebben hun merk, vormgeving, model, octrooi of kwekersrecht geregistreerd.
Mag je duurzaamheidsafspraken maken met collega-bedrijven?
2 minDuurzaamheid is een belangrijk thema. Duurzaamheid is goed voor mens, dier en milieu. Bovendien is het behalen van de Europese klimaatdoelen noodzakelijk om ingrijpende klimaatverandering te voorkomen.
Auteursrechtconflict Sonja Bakker: waarom je de creatie van een ander niet zomaar moet delen
2 minIn verschillende media was het te horen en te lezen. Sonja Bakker heeft recepten en foto’s van verschillende foodbloggers overgenomen op haar Instagrampagina.
Milieubewuste of misleidende reclame voor koffie?
2 minEigenlijk is het reclamerecht in de kern heel eenvoudig: je mag niet misleiden. Roep je iets? Zorg dan dat het klopt wat je zegt. Klopt het niet, dan maak je al gauw misleidende reclame en dat is niet toegestaan.
Kun je een aangeboden franchisecontract intrekken?
2 minEen overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding.
Beperkte bescherming beschrijvende handelsnaam
1 minBeschrijvende handelsnamen duiken overal op. Ook franchisegevers maken er gebruik van. Ze kunnen nuttig zijn. Het is goed voor de online vindbaarheid en de consument weet precies waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Maar elk voordeel heeft ook zijn nadeel. Voor een beschrijvende handelsnaam geldt namelijk dat het lastiger is om op te treden tegen een concurrent die dezelfde handelsnaam gaat voeren. Zo ondervond ook de franchiseformule VR Arcade.
ACM start onderzoek naar misleidende reclame duurzame producten
2 minDe winkels liggen vol met duurzame producten. Maar zijn deze producten wel echt duurzaam? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dit niet altijd het geval is. Veel bedrijven zetten onjuiste beweringen op hun product om de consument te misleiden hun product te kopen.
Franchisegevers: Controleer gebruik van de formulenaam
2 minHet succes van een franchiseformule staat of valt met de manier waarop de franchisenemers hun onderneming drijven. Lieft met gebruikmaking van de gemeenschappelijke formulenaam. Geen enkele franchisegever wil daarbij continue politieagent spelen. Toch is het belangrijk om de werkwijze van franchisenemers te controleren en niet te volstaan met het geven van alleen instructies. Een verkeerde werkwijze door een franchisenemer kan de franchisegever namelijk worden toegerekend, ook als die laatste daar zelf niet direct bij betrokken is.
De knowhow van de franchiseformule verdient bescherming
3 minKnowhow is (naast de gemeenschappelijke naam) misschien wel één van de meest belangrijke onderdelen van een franchiseformule. Het succes van de formule is namelijk vaak afhankelijk van deze knowhow. De unieke kennis en werkwijze maakt het voor de franchisenemer aantrekkelijk om zich aan te sluiten bij de franchiseformule in plaats van te ondernemen daarbuiten om.
Ben voorzichtig met kritiek op je concurrent
2 minHet aanbod van bouwkundigen is groot. Zij concurreren allen op dezelfde markt. Dan wil het nog wel eens gebeuren dat de ene bouwkundige openlijk en met succes kritiek uit op de concurrent.
De Tony’s lookalike-repen, hoe zit dat juridisch?
1 minSinds gisteren liggen vier opvallende verpakkingen van Tony’s Chocolonely in de winkelschappen. Deze verpakkingen lijken veel op bekende chocoladerepen. Misschien heb je wel twee keer moeten kijken toen je de repen in de winkel zag liggen. Het is geen toeval dat Tony’s kiest voor deze lay-out. Op deze manier wil zij namelijk aandacht vragen voor misstanden in de chocolade-industrie. In deze industrie is illegale kinderarbeid en moderne slavernij nog altijd een probleem.
Duurzame keurmerken – kies zorgvuldig en misleid niet
2 min“Keurmerken groeien sterker dan de markt in 2020“, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail. De omzet van producten met duurzame keurmerken steeg namelijk met maar liefst 15%. En dat was een stuk meer dan de omzetstijging van de supermarkten in het algemeen
2020 influencers & reclame
2 minInfluencers zijn niet alleen populair bij hun volgers maar ook bij adverteerders. Influencers hebben namelijk een veel groter bereik dan traditionele media. Tegelijkertijd zijn zij aan veel minder regels en wetten gebonden. Wel zijn er de afgelopen jaren diverse Codes opgesteld, zoals de Social Code of de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Hierin wordt aangegeven hoe een Influencer idealiter moet communiceren dat er sprake is van een gesponsorde uiting. Maar het navolgen van deze codes is facultatief en niet afdwingbaar. Om die reden gaan influencers verschillend om met het maken van reclame en is transparantie vaak ver te zoeken. Ik schreef daar al eerder over.
Het beschermen van een idee of concept
2 minHet komt vaker voor dan je denkt. Je hebt een origineel idee bedacht, je ontwikkelt het verder en brengt het op de markt en binnen no time brengt jouw concurrent hetzelfde product op de markt. Dit hoeft niet te gebeuren, je kunt namelijk voorkomen dat iemand met jouw idee aan de haal gaat. Het beschermen van de uitwerking van een concept hoeft namelijk niet zo ingewikkeld te zijn.
Inbreuk op mijn merk. Wat kan ik doen?
2 minStel, je hebt hard gewerkt aan het opbouwen van jouw merk en het bedrijf daaromheen. Dan wil je natuurlijk niet dat iemand jouw merk gebruikt of een teken dat daarop lijkt. Gelukkig kan je diegene erop aanspreken als blijkt hij dat inbreuk maakt op jouw merkenrecht. Wil je weten hoe je dit moet aanpakken? Lees dan verder!