ACM start onderzoek naar misleidende reclame duurzame producten
De winkels liggen vol met duurzame producten. Maar zijn deze producten wel echt duurzaam? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dit niet altijd het geval is. Veel bedrijven zetten onjuiste beweringen op hun product om de consument te misleiden hun product te kopen.
Verduurzamen
Dit is niet alleen vervelend voor de consument, maar ook voor de bedrijven die zich wel inspannen om de wereld te verduurzamen.
Daarom heeft de ACM besloten een onderzoek te starten. De ACM onderzoekt of bedrijven wel de waarheid spreken over hun duurzaamheidsinspanningen. Dit onderzoek wordt verricht in drie sectoren: energie, zuivel en kleding. Juist in deze sectoren speelt duurzaamheid volgens de ACM een belangrijke rol voor de consument.
Inmiddels zijn ruim 170 bedrijven aangeschreven met de vraag om te controleren of hun beweringen ten aanzien van hun duurzaamheidsinspanningen wel kloppen.
Wat gaat er mis volgens de ACM?
Het ligt voor de hand dat je eerlijk bent. Toch gaat het volgens de ACM regelmatig mis.
Zo doet een energiebedrijf de volgende bewering: “het merendeel van onze groene stroom wordt opgewekt in Nederland”. Het blijkt dat slechts 20% is opgewekt in Nederland en 80% niet. Het bedrijf spreekt dus niet de waarheid. Dit is niet toegestaan.
Ook worden er regelmatig fouten gemaakt als een bedrijf zich vergelijkt met de concurrent. Je moet dit op een eerlijke manier doen. Het moet duidelijk zijn met wie je jouw bedrijf vergelijkt en op grond waarvan jij duurzamer bent dan de concurrent. Een bewering zoals “in Nederland presteren wij het beste op het gebied van energietransitie”, waarbij geen verdere uitleg wordt gegeven, is dus niet toegestaan.
Bovendien is het voor de consument vaak onduidelijk hoe duurzaam het product precies is. Er worden vaak vage termen gebruikt. Neem bijvoorbeeld de uiting op een melkpak waarop staat vermeld ‘30% minder CO2-uitstoot’. Betekent dit dan dat het gehele productieproces 30% minder CO2-uitstoot oplevert? Ondanks dat deze suggestie wel wordt gewekt, bleek het te gaan om 30% minder CO2-uitstoot bij de fabricage van de verpakking ten opzichte van de vorige.De producent probeert dus een positiever beeld te schetsen dan werkelijk gerechtvaardigd is.
Hoe maak je dan wel reclame voor jouw duurzame product?
De consument moet de uitlatingen van producenten kunnen vertrouwen. Daarom heeft de ACM vorig jaar een leidraad gepubliceerd over hoe een bedrijf zijn duurzame producten kan promoten. Hiervoor heeft de ACM vijf vuistregels opgesteld:
1. Wees duidelijk over het duurzaamheidsvoordeel van jouw product;
2. Onderbouw duurzaamheidsclaims met feiten en houd ze actueel;
3. Maak eerlijke vergelijkingen;
4. Wees eerlijk en concreet over de duurzaamheid van jouw bedrijf; en
5. Visuele claims en keurmerken moeten de consument helpen en niet verwarrend zijn.
De 170 bedrijven die zijn aangesproken door de ACM moeten nu controleren of zij zich houden aan de bovenstaande regels.
Ondanks dat de regels duidelijk lijken, gaat het dus toch vaak verkeerd. Wil jij jouw product als duurzaam promoten? Bedenk dan waarom jouw product duurzaam is en hoe je dat zo goed mogelijk over het voetlicht brengt. Je moet duidelijk communiceren richting de consument. Hiervoor gebruik je feiten en een concrete uitleg. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je altijd eerlijk moet zijn en geen onjuistheden mag verstrekken.
Uitdelen boetes door ACM
De ACM gaat 14 juni 2021 nogmaals contoleren of de duurzaamheidsclaims van deze bedrijven in lijn (gemaakt) zijn met de wet. Is dat niet het geval, dan kan de ACM een boete uitdelen.
Het is verstandig om je aan bovenstaande vuistregels te houden. Niet alleen omdat de consument recht heeft op eerlijke informatie maar ook omdat de ACM boetes kan uitdelen. Deze boetes kunnen oplopen tot 900.000 euro per overtreding of een percentage van de omzet.
Maak jij reclame voor jouw duurzame product?
Heb je vragen over greenwashing en misleidende reclame? Of vraag je je af of jouw (duurzame) reclame is toegestaan of niet? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder
DOEN Legal Blog

Franchiseovereenkomst of dealerovereenkomst?
3 minOp 24 mei 2023 sprak de Rechtbank Amsterdam een belangrijk vonnis uit in een zaak tussen een autofabrikant en diens verenigde importeurs. De vraag die voorlag was of de distributieafspraken tussen hen, anders dan de benaming, kwalificeert als franchiseovereenkomst.

Maaltijdbezorgers Deliveroo, werknemer of zzp'er?
6 minOp 24 maart 2023 heeft de Hoge Raad in Nederland besloten dat de maaltijdkoeriers van Deliveroo geen zzp'ers zijn, maar werknemers met een arbeidsovereenkomst. Ondanks dat ze werkten op basis van een opdracht en ingeschreven stonden bij de KvK, hebben ze recht op bescherming volgens het arbeidsrecht, zoals ontslagbescherming en recht op loondoorbetaling bij ziekte en vakantie. Dit is relevant voor veel zzp'ers in Nederland die misschien meer werknemer zijn dan zelfstandige, en voor opdrachtgevers die het risico lopen geconfronteerd te worden met werkgeversverplichtingen.


Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden
2 minVandaag is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. Deze code is een verbetering van de "oude" Milieu Reclame Code en is breder en duidelijker dan zijn voorganger.

Ieder franchisecontract voldoet aan de Wet Franchise!
3 minPer 1 januari 2023 moeten alle franchisecontracten voldoen aan de Wet Franchise. Niet alleen nieuw gesloten contracten. maar ook alle al langer lopende franchisecontracten. Als het goed is voldoet nu dus ieder franchisecontract aan de Wet Franchise.

Goodwillvergoeding bij einde franchiseovereenkomst
1 minOp 1 januari 2021 is de Wet franchise in werking getreden. De wet is bedoeld om de balans in de franchisesamenwerking te herstellen door franchisenemers meer bescherming te bieden vóór het aangaan van de franchiseovereenkomst, tijdens de looptijd daarvan en bij het einde van de franchiserelatie.

Waarom je jouw intellectuele eigendom moet beschermen
2 minHeb jij jouw intellectuele eigendom al beschermd? Uit Europees onderzoek blijkt dat veel ondernemers deze vraag met ‘nee’ moeten beantwoorden. Minder dan 5 procent van de Nederlandse ondernemers hebben hun merk, vormgeving, model, octrooi of kwekersrecht geregistreerd.

Mag je duurzaamheidsafspraken maken met collega-bedrijven?
2 minDuurzaamheid is een belangrijk thema. Duurzaamheid is goed voor mens, dier en milieu. Bovendien is het behalen van de Europese klimaatdoelen noodzakelijk om ingrijpende klimaatverandering te voorkomen.

Auteursrechtconflict Sonja Bakker: waarom je de creatie van een ander niet zomaar moet delen
2 minIn verschillende media was het te horen en te lezen. Sonja Bakker heeft recepten en foto’s van verschillende foodbloggers overgenomen op haar Instagrampagina.

Milieubewuste of misleidende reclame voor koffie?
2 minEigenlijk is het reclamerecht in de kern heel eenvoudig: je mag niet misleiden. Roep je iets? Zorg dan dat het klopt wat je zegt. Klopt het niet, dan maak je al gauw misleidende reclame en dat is niet toegestaan.

Kun je een aangeboden franchisecontract intrekken?
2 minEen overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding.

Beperkte bescherming beschrijvende handelsnaam
1 minBeschrijvende handelsnamen duiken overal op. Ook franchisegevers maken er gebruik van. Ze kunnen nuttig zijn. Het is goed voor de online vindbaarheid en de consument weet precies waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Maar elk voordeel heeft ook zijn nadeel. Voor een beschrijvende handelsnaam geldt namelijk dat het lastiger is om op te treden tegen een concurrent die dezelfde handelsnaam gaat voeren. Zo ondervond ook de franchiseformule VR Arcade.

Franchisegevers: Controleer gebruik van de formulenaam
2 minHet succes van een franchiseformule staat of valt met de manier waarop de franchisenemers hun onderneming drijven. Lieft met gebruikmaking van de gemeenschappelijke formulenaam. Geen enkele franchisegever wil daarbij continue politieagent spelen. Toch is het belangrijk om de werkwijze van franchisenemers te controleren en niet te volstaan met het geven van alleen instructies. Een verkeerde werkwijze door een franchisenemer kan de franchisegever namelijk worden toegerekend, ook als die laatste daar zelf niet direct bij betrokken is.

De knowhow van de franchiseformule verdient bescherming
3 minKnowhow is (naast de gemeenschappelijke naam) misschien wel één van de meest belangrijke onderdelen van een franchiseformule. Het succes van de formule is namelijk vaak afhankelijk van deze knowhow. De unieke kennis en werkwijze maakt het voor de franchisenemer aantrekkelijk om zich aan te sluiten bij de franchiseformule in plaats van te ondernemen daarbuiten om.

Ben voorzichtig met kritiek op je concurrent
2 minHet aanbod van bouwkundigen is groot. Zij concurreren allen op dezelfde markt. Dan wil het nog wel eens gebeuren dat de ene bouwkundige openlijk en met succes kritiek uit op de concurrent.

De Tony’s lookalike-repen, hoe zit dat juridisch?
1 minSinds gisteren liggen vier opvallende verpakkingen van Tony’s Chocolonely in de winkelschappen. Deze verpakkingen lijken veel op bekende chocoladerepen. Misschien heb je wel twee keer moeten kijken toen je de repen in de winkel zag liggen. Het is geen toeval dat Tony’s kiest voor deze lay-out. Op deze manier wil zij namelijk aandacht vragen voor misstanden in de chocolade-industrie. In deze industrie is illegale kinderarbeid en moderne slavernij nog altijd een probleem.

Duurzame keurmerken – kies zorgvuldig en misleid niet
2 min“Keurmerken groeien sterker dan de markt in 2020“, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail. De omzet van producten met duurzame keurmerken steeg namelijk met maar liefst 15%. En dat was een stuk meer dan de omzetstijging van de supermarkten in het algemeen

2020 influencers & reclame
2 minInfluencers zijn niet alleen populair bij hun volgers maar ook bij adverteerders. Influencers hebben namelijk een veel groter bereik dan traditionele media. Tegelijkertijd zijn zij aan veel minder regels en wetten gebonden. Wel zijn er de afgelopen jaren diverse Codes opgesteld, zoals de Social Code of de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Hierin wordt aangegeven hoe een Influencer idealiter moet communiceren dat er sprake is van een gesponsorde uiting. Maar het navolgen van deze codes is facultatief en niet afdwingbaar. Om die reden gaan influencers verschillend om met het maken van reclame en is transparantie vaak ver te zoeken. Ik schreef daar al eerder over.

Het beschermen van een idee of concept
2 minHet komt vaker voor dan je denkt. Je hebt een origineel idee bedacht, je ontwikkelt het verder en brengt het op de markt en binnen no time brengt jouw concurrent hetzelfde product op de markt. Dit hoeft niet te gebeuren, je kunt namelijk voorkomen dat iemand met jouw idee aan de haal gaat. Het beschermen van de uitwerking van een concept hoeft namelijk niet zo ingewikkeld te zijn.

Inbreuk op mijn merk. Wat kan ik doen?
2 minStel, je hebt hard gewerkt aan het opbouwen van jouw merk en het bedrijf daaromheen. Dan wil je natuurlijk niet dat iemand jouw merk gebruikt of een teken dat daarop lijkt. Gelukkig kan je diegene erop aanspreken als blijkt hij dat inbreuk maakt op jouw merkenrecht. Wil je weten hoe je dit moet aanpakken? Lees dan verder!