04 Apr
3 min

Tony Chocolonely maakt inbreuk op Milka's merk

Merkenrecht Reclamerecht

De bekende chocoladeproducent Tony's Chocolonely staat er om bekend dat ze de misstanden in de cacao-industrie willen aanpakken. Zo willen ze dat cacaoboeren een eerlijk een leefbaar inkomen krijgen. Als onderdeel van de campagne ‘Tony’s Fair Alternative’ was er een advertentie op de website van Tony’s Chocolonely geplaatst waarop chocoladerepen stonden afgebeeld die erg lijken op repen van bekende merken zoals Twix, Kitkat en Milka. Daarbij stond de tekst: ‘Komt dit u bekend voor? Smaakt hetzelfde, maar betaal een eerlijke prijs’.

Nu heeft Tony's Chocolonely in Duitsland onlangs als gevolg van deze campagne een procedure tegen Mondelēz International, het moederbedrijf van onder meer Milka, Oreo en Trident verloren. Als gevolg hiervan is Tony’s Chocolonely verplicht om repen met een paarse, Milka-kleurige, verpakking uit het assortiment te halen.

Ook hier ziet Tony’s Chocolonely echter weer een kans om een nieuwe campagne te maken. Op onderstaande poster staat de 'Milka reep' afgebeeld in het grijs en men heeft er nadrukkelijk bij gezet dat deze niet paars is. Daarboven staat groot: ‘Betaal boeren, niet advocaten’. De grijze, niet-paarse, reep ligt nu in de Duits supermarkt met de tekst: ‘clearly not purple, pay farmers not lawyers’. 

Tony geeft aan dat ze liever hadden gezien dat ze in gesprek waren gegaan met de concurrent over de huidige stand van zaken in de cacao-industrie in plaats van een rechtszaak. Wel genereert dit extra aandacht voor hun campagne. Zo blijkt  maar weer dat het (wellicht) inbreuk maken op intellectueel eigendom ook iets ‘goeds’ teweeg kan brengen en aandacht kan geven aan een groot structureel probleem in de samenleving.

DOEN Legal Blog