04 Apr
Bert-Jan van den Akker
2 min

Gezichtsverlies voor Jan Smit?

Jan Smit heeft tevergeefs geprobeerd om zijn gezicht als merk te registreren. Het EUIPO - European Union Intellectual Property Office heeft geoordeeld dat het gezicht van de zanger en presentator niet uniek genoeg is om voor een merkregistratie in aanmerking te komen.

Volgens het EUIPO heeft Smit een "face in the crowd", oftewel een gezicht dat niet voldoende onderscheidend is voor een merk. Anders gezegd, Smit is in de Europese Unie simpelweg niet bekend genoeg voor een merkregistratie. Het feit dat hij volgens het EUIPO wél beschouwd kan worden als ‘een zeer bekende Nederlander’ en dat hij als zodanig tot het cultureel erfgoed behoort maakt dat niet anders. Voor een Europees merk moet je nu eenmaal onderscheidend zijn in de hele Europese Unie. 

Het verzoek werd al in 2015 ingediend op advies van Jaap Buijs, destijds de manager van Smit. Een jaar later werd het verzoek afgewezen, waarna bezwaar werd ingediend. Vorige week kwam het nieuwe besluit naar buiten, maar ook hier zal bezwaar tegen worden gemaakt.

De merkregistratie staat los van het feit dat Jan Smit sowieso ook over een portretrecht beschikt, waarmee hij publicatie van foto's waar hij op staat kan tegengegaan. Toch laat de manager van Jan Smit weten dat ze niet zomaar zullen opgeven, omdat ze per sé willen voorkomen dat iedereen met het gezicht van Jan Smit aan de haal kan gaan.

Wordt dus vervolgd!
 

Profielafbeelding Bert-Jan van den Akker

Contactinformatie

Bert-Jan van den Akker


06 28090955
bert-jan@doenlegal.nl Socials

DOEN Legal Blog