04 Apr
Bert-Jan van den Akker
2 min

Copyright versus right to copy?

Auteursrecht

Er wordt weleens gezegd: 'In China betekent Copyright, the Right to Copy.' 
Dat adagium lijkt ook weer van toepassing te zijn, nu de Chinese onlinewinkel SHEIN wordt beschuldigd van het kopiëren van een populaire ronde schoudertas van UNIQLO. SHEIN staat in de markt al langere tijd bekend om het aanbieden van (niet altijd originele) kleding tegen zeer lage prijzen.

Omdat SHEIN nu dus een nagemaakte versie van de schoudertas van Uniqlo verkoopt, heeft Fast Retailing, het moederbedrijf van Uniqlo, in Japan een rechtszaak aangespannen tegen de budgetwinkel om zo de verkoop te laten stoppen en haar schade vergoed te krijgen. Uniqlo heeft sowieso haar klanten al gewaarschuwd voor de aanwezigheid van de namaakproducten.

De ronde schoudertas heeft sinds vorig jaar aan populariteit gewonnen, vooral door de filmpjes op TikTok waarin mensen de ruime inhoud van de tas lieten zien. 

Deze juridische actie is overigens niet de eerste tegen SHEIN vanwege inbreuk op een intellectueel eigendomsrecht en het zal ook zeker niet de laatste zijn. Zo sleepte H&M SHEIN al eerder voor de rechter vanwege vergelijkbaar kopieergedrag. 

Profielafbeelding Bert-Jan van den Akker

Contactinformatie

Bert-Jan van den Akker


06 28090955
bert-jan@doenlegal.nl Socials

DOEN Legal Blog