04 Apr
Bert-Jan van den Akker
2 min

Publicist Health schikt voor 350 miljoen dollar

Reclamerecht

Het Amerikaanse reclamebureau Publicis Health heeft met alle Amerikaanse staten een schikking van 350 miljoen dollar getroffen. Het reclamebedrijf zou jarenlang zeer verslavende zware pijnstillers hebben gepromoot en daarmee een rol hebben gespeeld in de opiatencrisis die de afgelopen twintig jaar in de VS meer dan 500.000 levens heeft geëist.

Publicis hielp de Amerikaanse farmaceut Purdue met een marketingstrategie voor OxyContin. Dit product bevat oxycodon, een werkzame stof die gelijkenissen met heroïne vertoont. De farmaceut werd ervan beschuldigd de pijnstiller via agressieve marketingpraktijken aan te prijzen en de risico's rond verslaving en overdoses te verzwijgen.

In de Verenigde Staten lopen meerdere vergelijkbare zaken tegen farmaceuten, apotheken en distributeurs van geneesmiddelen. 

Profielafbeelding Bert-Jan van den Akker

Contactinformatie

Bert-Jan van den Akker


06 28090955
bert-jan@doenlegal.nl Socials

DOEN Legal Blog