04 Apr
2 min

Misleidende reclame bij formule 1

Reclamerecht

Dit weekend begint het nieuwe Formule 1 seizoen met de Grand Prix van Bahrein en -toeval of niet - afgelopen week zijn er zowel in Nederland als in het Verenigd Koninkrijk diverse klachten ingediend bij de reclamewaakhonden van die landen over misleidende reclames die de olieproducent en F1 sponsor Saudi Aramco maakt voor ‘advanced’ en ‘low carbon fuels’ in de Formule 1 en de bredere transportsector. De klachten zijn ingediend door Fossil Free Football, Reclame Fossielvrij en de Reclamejagers in Nederland en het New Weather Institute in het Verenigd Koninkrijk en richten zich op het verwarrende gebruik van deze termen, de misleidende milieuclaims en het weglaten van informatie over de kernactiviteiten van de oliegigant.

Saudi Aramco is de grootste olieproducent wereldwijd en heeft - volgens de klagers- een serie advertentiecampagnes met betrekking tot hun partnerschap met Formula 1 en het Aston Martin F1 Team gebruikt om consumenten te misleiden over de rol die nieuwe brandstoftechnologieën spelen in het ‘oplossen van het CO2-probleem’. 

Volgens wetenschappers en experts vormen de duurzame brandstoffen waar Saudi Aramco het over heeft geen werkelijke, schaalbare oplossing om het wegtransport koolstofvrij te maken vanwege de enorme hoeveelheid energie die nodig is om deze te produceren. Daar komt bij dat volgens het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) deze brandstoffen geen rol spelen in het verlagen van de uitstoot van wegtransport vanwege de superieure energie-efficiëntie van elektrische auto’s. Anderen stellen dat ‘advanced’ en ‘low carbon fuels’ zelfs kunnen leiden tot meer milieuproblemen. 

De advertenties laten ook belangrijke informatie over het businessmodel van aramco weg. Het deel van het bedrijf dat focust op ‘advanced’ brandstoffen is in vergelijking zeer klein. Saudi Aramco is namelijk van plan slechts 35 vaten per dag ‘sustainable fuels’ te maken. Dat is 0.0004% van de huidige negen miljoen vaten ruwe olie per dag. Daarnaast verwacht Saudi Aramco niet dat deze ‘duurzame’ brandstoffen een bedreiging zijn voor de toekomstige vraag naar olie. Recent kwam eveneens onderzoek naar buiten dat duidelijk maakt dat Saudi Arabië probeert de vraag naar olie kunstmatig te verhogen en ontwikkelingslanden afhankelijk te maken van olie en voertuigen met interne verbrandingsmotoren.

De Formule 1 heeft een publiek van 1,56 miljard fans wereldwijd en daarmee hebben deze advertenties, inclusief de vermeend misleidende claims, een wereldwijd bereik volgens de klagers. Ik denk wel dat het merendeel deze 1,56 miljard fans komend weekend alleen oog zullen hebben voor de sportieve prestaties op de baan en iets minder met deze beschuldiging van greenwashing bezig zullen zijn.

DOEN Legal Blog