Fashion
In de fashionbranche speelt creativiteit een grote rol. Kleding wordt ontworpen en daarmee speelt het intellectueel eigendomsrecht een grote rol binnen de fashionbranche. Niet alleen dit rechtsgebied speelt een grote rol. Voor een succesvolle exploitatie en vermarkting van de producten is het verstandig om met goede contracten te werken.
Intellectueel eigendomsrecht
Fashionbedrijven en designers ontwerpen veel nieuwe producten zoals kleding, schoenen en accessoires. Als een ontwerp voldoende creatief en origineel is dan rust er mogelijk auteursrecht op de ontwerpen. Als er inderdaad auteursrecht rust op het ontwerp dan mag een ander de producten niet zomaar namaken. Doet een ander dat toch dan kun je daartegen optreden.
Het auteursrecht bestaat automatisch dus daar hoef je niets voor te doen. Bij het modellenrecht werkt dat anders, daar moet je je ontwerp wel registreren. Het modellenrecht beschermt ook de vormgeving van een product. Het modellenrecht heeft een belangrijk voordeel namelijk dat de registratie duidelijkheid schept over het ontstaan ervan. Het register waarin het modellenrecht wordt geregistreerd is openbaar, zodat voor iedereen het modelrecht duidelijk is.
De verkoop van fashion wordt vaak gedaan vanuit een merk met een bijbehorend logo. Het is verstandig om een merkrecht te verkrijgen op jouw merknaam en logo. Op die manier kun je anderen verbieden om jouw kleding te verkopen met daarop jouw merk bedrukt en kan je optreden tegen namaak.
Een fashion advocaat adviseert ontwerpers en ondernemers over de bescherming van hun ontwerpen, wat je kunt doen tegen namaak en in hoeverre je door het werk van een ander mag laten inspireren.
Distributie, Agentuur of Franchise?
Veel fashionbedrijven proberen hun producten te verkopen via agenten, distributie, licenties of franchise. Tussen deze verkoopkanalen bestaat veel overlap. Toch bestaan er wel degelijk ook belangrijke verschillen. Wij adviseren graag welk verkoopkanaal juridisch gezien het best past bij jouw verkoopambities. Wij kunnen je ondersteunen bij het opstellen van de overeenkomsten.
Contracten
Als je afspraken maakt met iemand dan is het verstandig om die afspraken op papier te zetten. Het is bijvoorbeeld belangrijk om jouw algemene inkoop- en verkoopvoorwaarden goed op orde te hebben. Exploiteer je een webshop? Ook in dat geval dien je aan allerlei relevante wet- en regelgeving te voldoen.
Reclame
Bij het promoten van jouw merk en producten dien je ook rekening te houden met diverse regels. Het reclamerecht schrijft regels voor over de inhoud, de vorm en de verspreiding van reclame. Je mag de consument niet op het verkeerde been zetten met misleidende of onjuiste informatie. Maar ook als je jouw product of dienst bijvoorbeeld vergelijkt met die van de concurrent dan moet je je aan bepaalde regels houden.
Bij de aankoopbeslissing van een consument speelt duurzaamheid een steeds belangrijkere rol. Let op dat je je niet duurzamer mag voordoen dan je daadwerkelijk bent. Beweringen op het gebied van duurzaamheid mogen niet misleiden en moeten aantoonbaar juist zijn.
Fashion Advocaat
Onze advocaten hebben veel ervaring in de fashionbranche. Zij hebben verschillende ontwerpers, ondernemers en verkopers geadviseerd en bijgestaan. Bij DOEN Legal geloven we in een toegankelijke en duurzame advocatuur met een positief imago. Daarom doen wij duidelijk, gewoon, positief en duurzaam. Zo helpen wij onze klanten op juridisch vlak met het beschermen en exploiteren van hun ideeën, merken, producten en formules.
Ben jij actief in de fashionbranche en heb je juridische ondersteuning nodig? Wij helpen je graag verder.
DOEN Legal Blog

Franchiseovereenkomst of dealerovereenkomst?
3 minOp 24 mei 2023 sprak de Rechtbank Amsterdam een belangrijk vonnis uit in een zaak tussen een autofabrikant en diens verenigde importeurs. De vraag die voorlag was of de distributieafspraken tussen hen, anders dan de benaming, kwalificeert als franchiseovereenkomst.

Maaltijdbezorgers Deliveroo, werknemer of zzp'er?
6 minOp 24 maart 2023 heeft de Hoge Raad in Nederland besloten dat de maaltijdkoeriers van Deliveroo geen zzp'ers zijn, maar werknemers met een arbeidsovereenkomst. Ondanks dat ze werkten op basis van een opdracht en ingeschreven stonden bij de KvK, hebben ze recht op bescherming volgens het arbeidsrecht, zoals ontslagbescherming en recht op loondoorbetaling bij ziekte en vakantie. Dit is relevant voor veel zzp'ers in Nederland die misschien meer werknemer zijn dan zelfstandige, en voor opdrachtgevers die het risico lopen geconfronteerd te worden met werkgeversverplichtingen.


Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden
2 minVandaag is de Code voor Duurzaamheidsreclame in werking getreden. Deze code is een verbetering van de "oude" Milieu Reclame Code en is breder en duidelijker dan zijn voorganger.

Ieder franchisecontract voldoet aan de Wet Franchise!
3 minPer 1 januari 2023 moeten alle franchisecontracten voldoen aan de Wet Franchise. Niet alleen nieuw gesloten contracten. maar ook alle al langer lopende franchisecontracten. Als het goed is voldoet nu dus ieder franchisecontract aan de Wet Franchise.

Goodwillvergoeding bij einde franchiseovereenkomst
1 minOp 1 januari 2021 is de Wet franchise in werking getreden. De wet is bedoeld om de balans in de franchisesamenwerking te herstellen door franchisenemers meer bescherming te bieden vóór het aangaan van de franchiseovereenkomst, tijdens de looptijd daarvan en bij het einde van de franchiserelatie.

Waarom je jouw intellectuele eigendom moet beschermen
2 minHeb jij jouw intellectuele eigendom al beschermd? Uit Europees onderzoek blijkt dat veel ondernemers deze vraag met ‘nee’ moeten beantwoorden. Minder dan 5 procent van de Nederlandse ondernemers hebben hun merk, vormgeving, model, octrooi of kwekersrecht geregistreerd.

Mag je duurzaamheidsafspraken maken met collega-bedrijven?
2 minDuurzaamheid is een belangrijk thema. Duurzaamheid is goed voor mens, dier en milieu. Bovendien is het behalen van de Europese klimaatdoelen noodzakelijk om ingrijpende klimaatverandering te voorkomen.

Auteursrechtconflict Sonja Bakker: waarom je de creatie van een ander niet zomaar moet delen
2 minIn verschillende media was het te horen en te lezen. Sonja Bakker heeft recepten en foto’s van verschillende foodbloggers overgenomen op haar Instagrampagina.

Milieubewuste of misleidende reclame voor koffie?
2 minEigenlijk is het reclamerecht in de kern heel eenvoudig: je mag niet misleiden. Roep je iets? Zorg dan dat het klopt wat je zegt. Klopt het niet, dan maak je al gauw misleidende reclame en dat is niet toegestaan.

Kun je een aangeboden franchisecontract intrekken?
2 minEen overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding.

Beperkte bescherming beschrijvende handelsnaam
1 minBeschrijvende handelsnamen duiken overal op. Ook franchisegevers maken er gebruik van. Ze kunnen nuttig zijn. Het is goed voor de online vindbaarheid en de consument weet precies waarvoor ze bij jou terecht kunnen. Maar elk voordeel heeft ook zijn nadeel. Voor een beschrijvende handelsnaam geldt namelijk dat het lastiger is om op te treden tegen een concurrent die dezelfde handelsnaam gaat voeren. Zo ondervond ook de franchiseformule VR Arcade.

ACM start onderzoek naar misleidende reclame duurzame producten
2 minDe winkels liggen vol met duurzame producten. Maar zijn deze producten wel echt duurzaam? Uit verschillende onderzoeken blijkt dat dit niet altijd het geval is. Veel bedrijven zetten onjuiste beweringen op hun product om de consument te misleiden hun product te kopen.

Franchisegevers: Controleer gebruik van de formulenaam
2 minHet succes van een franchiseformule staat of valt met de manier waarop de franchisenemers hun onderneming drijven. Lieft met gebruikmaking van de gemeenschappelijke formulenaam. Geen enkele franchisegever wil daarbij continue politieagent spelen. Toch is het belangrijk om de werkwijze van franchisenemers te controleren en niet te volstaan met het geven van alleen instructies. Een verkeerde werkwijze door een franchisenemer kan de franchisegever namelijk worden toegerekend, ook als die laatste daar zelf niet direct bij betrokken is.

De knowhow van de franchiseformule verdient bescherming
3 minKnowhow is (naast de gemeenschappelijke naam) misschien wel één van de meest belangrijke onderdelen van een franchiseformule. Het succes van de formule is namelijk vaak afhankelijk van deze knowhow. De unieke kennis en werkwijze maakt het voor de franchisenemer aantrekkelijk om zich aan te sluiten bij de franchiseformule in plaats van te ondernemen daarbuiten om.

Ben voorzichtig met kritiek op je concurrent
2 minHet aanbod van bouwkundigen is groot. Zij concurreren allen op dezelfde markt. Dan wil het nog wel eens gebeuren dat de ene bouwkundige openlijk en met succes kritiek uit op de concurrent.

De Tony’s lookalike-repen, hoe zit dat juridisch?
1 minSinds gisteren liggen vier opvallende verpakkingen van Tony’s Chocolonely in de winkelschappen. Deze verpakkingen lijken veel op bekende chocoladerepen. Misschien heb je wel twee keer moeten kijken toen je de repen in de winkel zag liggen. Het is geen toeval dat Tony’s kiest voor deze lay-out. Op deze manier wil zij namelijk aandacht vragen voor misstanden in de chocolade-industrie. In deze industrie is illegale kinderarbeid en moderne slavernij nog altijd een probleem.

Duurzame keurmerken – kies zorgvuldig en misleid niet
2 min“Keurmerken groeien sterker dan de markt in 2020“, zo blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail. De omzet van producten met duurzame keurmerken steeg namelijk met maar liefst 15%. En dat was een stuk meer dan de omzetstijging van de supermarkten in het algemeen

2020 influencers & reclame
2 minInfluencers zijn niet alleen populair bij hun volgers maar ook bij adverteerders. Influencers hebben namelijk een veel groter bereik dan traditionele media. Tegelijkertijd zijn zij aan veel minder regels en wetten gebonden. Wel zijn er de afgelopen jaren diverse Codes opgesteld, zoals de Social Code of de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing. Hierin wordt aangegeven hoe een Influencer idealiter moet communiceren dat er sprake is van een gesponsorde uiting. Maar het navolgen van deze codes is facultatief en niet afdwingbaar. Om die reden gaan influencers verschillend om met het maken van reclame en is transparantie vaak ver te zoeken. Ik schreef daar al eerder over.

Het beschermen van een idee of concept
2 minHet komt vaker voor dan je denkt. Je hebt een origineel idee bedacht, je ontwikkelt het verder en brengt het op de markt en binnen no time brengt jouw concurrent hetzelfde product op de markt. Dit hoeft niet te gebeuren, je kunt namelijk voorkomen dat iemand met jouw idee aan de haal gaat. Het beschermen van de uitwerking van een concept hoeft namelijk niet zo ingewikkeld te zijn.

Inbreuk op mijn merk. Wat kan ik doen?
2 minStel, je hebt hard gewerkt aan het opbouwen van jouw merk en het bedrijf daaromheen. Dan wil je natuurlijk niet dat iemand jouw merk gebruikt of een teken dat daarop lijkt. Gelukkig kan je diegene erop aanspreken als blijkt hij dat inbreuk maakt op jouw merkenrecht. Wil je weten hoe je dit moet aanpakken? Lees dan verder!