Fashion

In de fashionbranche speelt creativiteit een grote rol. Kleding wordt ontworpen en daarmee speelt het intellectueel eigendomsrecht een grote rol binnen de fashionbranche. Niet alleen dit rechtsgebied speelt een grote rol. Voor een succesvolle exploitatie en vermarkting van de producten is het verstandig om met goede contracten te werken. 

Intellectueel eigendomsrecht

Fashionbedrijven en designers ontwerpen veel nieuwe producten zoals kleding, schoenen en accessoires. Als een ontwerp voldoende creatief en origineel is dan rust er mogelijk auteursrecht op de ontwerpen. Als er inderdaad auteursrecht rust op het ontwerp dan mag een ander de producten niet zomaar namaken. Doet een ander dat toch dan kun je daartegen optreden. 

Het auteursrecht bestaat automatisch dus daar hoef je niets voor te doen. Bij het modellenrecht werkt dat anders, daar moet je je ontwerp wel registreren. Het modellenrecht beschermt ook de vormgeving van een product. Het modellenrecht heeft een belangrijk voordeel namelijk dat de registratie duidelijkheid schept over het ontstaan ervan. Het register waarin het modellenrecht wordt geregistreerd is openbaar, zodat voor iedereen het modelrecht duidelijk is. 

De verkoop van fashion wordt vaak gedaan vanuit een merk met een bijbehorend logo. Het is verstandig om een merkrecht te verkrijgen op jouw merknaam en logo. Op die manier kun je anderen verbieden om jouw kleding te verkopen met daarop jouw merk bedrukt en kan je optreden tegen namaak. 

Een fashion advocaat adviseert ontwerpers en ondernemers over de bescherming van hun ontwerpen, wat je kunt doen tegen namaak en in hoeverre je door het werk van een ander mag laten inspireren.  

Distributie, Agentuur of Franchise?

Veel fashionbedrijven proberen hun producten te verkopen via agenten, distributie, licenties of franchise. Tussen deze verkoopkanalen bestaat veel overlap. Toch bestaan er wel degelijk ook belangrijke verschillen. Wij adviseren graag welk verkoopkanaal juridisch gezien het best past bij jouw verkoopambities. Wij kunnen je ondersteunen bij het opstellen van de overeenkomsten.

Contracten

Als je afspraken maakt met iemand dan is het verstandig om die afspraken op papier te zetten. Het is bijvoorbeeld belangrijk om jouw algemene inkoop- en verkoopvoorwaarden goed op orde te hebben. Exploiteer je een webshop? Ook in dat geval dien je aan allerlei relevante wet- en regelgeving te voldoen. 

Reclame

Bij het promoten van jouw merk en producten dien je ook rekening te houden met diverse regels. Het reclamerecht schrijft regels voor over de inhoud, de vorm en de verspreiding van reclame. Je mag de consument niet op het verkeerde been zetten met misleidende of onjuiste informatie. Maar ook als je jouw product of dienst bijvoorbeeld vergelijkt met die van de concurrent dan moet je je aan bepaalde regels houden.

Bij de aankoopbeslissing van een consument speelt duurzaamheid een steeds belangrijkere rol. Let op dat je je niet duurzamer mag voordoen dan je daadwerkelijk bent. Beweringen op het gebied van duurzaamheid mogen niet misleiden en moeten aantoonbaar juist zijn.

Fashion Advocaat

Onze advocaten hebben veel ervaring in de fashionbranche. Zij hebben verschillende ontwerpers, ondernemers en verkopers geadviseerd en bijgestaan. Bij DOEN Legal geloven we in een toegankelijke en duurzame advocatuur met een positief imago. Daarom doen wij duidelijk, gewoon, positief en duurzaam. Zo helpen wij onze klanten op juridisch vlak met het beschermen en exploiteren van hun ideeën, merken, producten en formules.

Ben jij actief in de fashionbranche en heb je juridische ondersteuning nodig? Wij helpen je graag verder.

DOEN Legal Blog